Yetkinlik Modeli Oluşturma
“Yetkinlik” en iyi performansa sahip kişileri ayırt etmeye yarayan bilgi, beceri, tutum ve kişilik özelliklerinin davranış boyutunda ifade edilmesi olarak tanımlanır. Tanıma baktığımız zaman bilgi, beceri ve tutumların davranışsal bir hale dönüşmesi gerekmektedir. Örneğin takım çalışması gibi bir yetkinlikte; iş bilgisi çok iyi olan bir kişi bu bilgisini çalışma arkadaşlarıyla paylaşamıyorsa, bilgi alış verişinde bulunmuyorsa veya arkadaşlarını yönlendirmiyorsa takım çalışmasına bu kişi yatkındır diyemiyoruz. Yetkinlikler fonksiyonları itibariyle genellikle 3 gruba ayrılmaktadır.
Temel Yetkinlikler: Bir organizasyondaki tüm çalışanların istisnasız sahip olmaları beklenen ve kurum kültürünü doğrudan yansıtan davranışlardır. Başarı odaklılık, takım çalışması, müşteri odaklılık vb.
Yönetsel Yetkinlikler: Yöneticilik pozisyonunda çalışan bir kişiden beklenen yönetsel beceriler.
Fonksiyonel Yetkinlikler: Yapılan işlere göre değişen yetkinliklerdir, ilgili işte olduğu takdirde işin performansı artıran yetkinliklerdir. İkna becerisi, strese dayanıklılık vb.
Yetkinlik modeli oluşturma süreçleri aşağıda detaylı yer almaktadır.
1. Aşama: Organizasyon ve Şirketin Yapısının İncelenmesi
Bu aşamada, organizasyon ve tüm şirketin yapısının incelenmesi amaçlanmaktadır.
2. Aşama: Yetkinlik Modelinin Geliştirilmesi
Bu aşamada, tüm şirketin temel, yönetsel ve fonksiyonel yetkinliklerin belirlenmesi ve bir model çerçevesinde tanımlanması amaçlanmaktadır.
Veri Toplama Çalışmasının Yapılması
Toplanan Verilere Yorumlanması ve Analiz Edilmesi
Çeşitli kaynaklardan toplanan veriler yetkinlik tespitinde belirlenen bir yöntemle analiz edilerek davranış boyutları tespit edilmekte ve sonrasında bu davranışlar yetkinlikler altında toplanmaktadır.
Yetkinlik Modeli Taslağının Oluşturulması
Yetkinlik Doğrulama Çalışmasının Yapılması
Yetkinlik Modelinin Son Haline Getirilmesi
DBE Kurumsal Gelişim Merkezi yetkinliklerin oluşturulması sürecinde kuruma özel profesyonel destek sağlamaktadır. Ayrıntılı bilgi için bizimle kgm@dbe.com.tr adresinden iletişime geçebilirsiniz.
Benzer İçerikler:
DBE’nin sunduğu kişisel ve kurumsal gelişim hizmetleri, çalışanların yapabilirliklerinden öte potansiyellerini saptamak konusunda farklılık yaratı...
Değerlendirme ve Geliştirme Merkezi uygulamaları, pozisyonun gerektirdiği yetkinliklerin değerlendirilmesi sürecinde, adayların pozisyona olan uygunluklarının ...
“Yetkinlik” en iyi performansa sahip kişileri ayırt etmeye yarayan bilgi, beceri, tutum ve kişilik özelliklerinin davranış boyutunda ifade ...
DBE Değerlendirme ve Geliştirme Merkezi kurumların yetkinliklerine özel "Vaka" tasarımları yapmaktadır. Yapılandırma sürecinde; Kurumlara...