Yetkinlikler ve Önemi
"Yetkinlik" en iyi performansa sahip kişileri ayırt etmeye yarayan bilgi, beceri, tutum ve kişilik özelliklerinin davranış boyutunda ifade edilmesi olarak tanımlanır. Tanıma baktığımız zaman bilgi, beceri ve tutumların davranışsal bir hale dönüşmesi gerekmektedir. Örneğin takım çalışması gibi bir yetkinlikte; iş bilgisi çok iyi olan bir kişi bu bilgisini çalışma arkadaşlarıyla paylaşamıyorsa, bilgi alışverişinde bulunmuyorsa veya arkadaşlarını yönlendirmiyorsa bu kişi takım çalışmasına yatkındır diyemiyoruz. Yetkinlikler fonksiyonları itibariyle genellikle 3 gruba ayrılmaktadır.
Temel Yetkinlikler: Bir organizasyondaki tüm çalışanların istisnasız sahip olmaları beklenen ve kurum kültürünü doğrudan yansıtan davranışlardır. Başarı odaklılık, takım çalışması, müşteri odaklılık vb.
Yönetsel Yetkinlikler: Yöneticilik pozisyonunda çalışan bir kişiden beklenen yönetsel beceriler.
Fonksiyonel Yetkinlikler: Yapılan işlere göre değişen yetkinliklerdir, ilgili işte olduğu takdirde işin performansı artıran yetkinliklerdir. Örneğin ikna becerisi, strese dayanıklılık vb.
Yetkinliklerin Şirkete Sağladığı Faydalar
- Şirketin vizyonuna, misyonuna ulaşmasına yardımcı olması
- Şirket içinde ortak bir dil oluşturması
- Doğru işe doğru kişinin yerleştirilmesi
- Başarı kriterlerinin belirlenmiş olması
- Objektif bir bakış açısını kazandırması
- Pozisyondan beklentilerin belirlenmiş olması
- Eğitim ihtiyaç analizi çalışmasına baz teşkil etmesi
- Performans değerlendirme kriterlerinin belirlenmesinde rehberlik sağlanması
- Beklenen yetkinliğe sahip kişilerin işe yerleştirilmesi
- Mülakatlarda subjektiviteyi azaltması
Yetkinliklerin İnsan Kaynakları Yönetiminde Kullanımı
- Seçme ve yerleştirme kriterlerinin oluşturulması,
- Çeşitli açık pozisyonlar için uygun kişilerin tespiti (örneğin kariyer fırsatları, terfiler, proje ekiplerinin oluşturulması, vb.),
- Eğitim ve gelişim ihtiyaçlarının belirlenmesi ve eğitim tasarımları,
- Kariyer planlarının oluşturulması.
Bu sayede kurum ile çalışanları arasında şartları açıkça tanımlanmış ve paylaşılmış bir ortaklık oluşturulabilir.
Yetkinlikleri Hazırlarken Aşağıdaki Noktalara Dikkat Etmek Gerekir:
- Açık ve herkes tarafından anlaşılır olması
- Belirsiz olmaması
- Basit bir dil kullanılması
- Mantıklı olması
- Konu ile ilgili tüm çalışanları etkilemesi
- Değişime açık olması
- Her yetkinlik farklı elementlerden oluşmalı.
- Yetkinliklerden etkilenecek kişilerin bilgilendirilmesi
DBE Kurumsal Ölçme / Değerlendirme ve Eğitim Merkezi
Bizi Arayın Eğitmenlerimiz
Benzer İçerikler :
Mağazacılık ve perakendecilik sektörü, dinamiklerinin kendine özgü yapısıyla diğer sektörlerden ayrışan bir sektördür. Sektörü yönlendiren en etkili iki güç;...
Çalışan Memnuniyeti araştırmalarında en çok sorgulanan konular; Fiziksel Çalışma Ortamı, Psikolojik Çalışma Ortamı, İlk Yönetici, Üst Yönetim, Ücretlendirme ve ...
Genel olarak andragoji terimi ile ifade edilen yetişkin eğitimi tek kalıba uyan bir model değildir. Çocukların öğrenmesi için çeşitli tekniklere ihtiyaç olduğu ...
Çalışan mutluluğu çalışanın gün içerisinde yaşadığı pozitif duyguların çokluğu, negatif duyguların azlığı ve hayattan alınan haz olarak açıklanmaktadı...
İlginizi Çekebilir :
Doğası gereği bazı işlerin daha net sınırları vardır, ancak bazı işlerdeyse bu sınırlar çok belli olmayabilir. Bu sınırlar belli olmadığında da iş dışındaki ...
İnsanlar artık daha iyi performans gösterebilmek için geribildirim kültürü olan şirketlerde çalışmak istemektedir. Harvard Business Review'd...
Bir iş hedefi için gerekli olan öğrenme seviyesinin anlaşılması, bir öğretim programının başarı ile planlaması için kritik öneme sahiptir. Her eğitim...
Personel seçimini, en basit şekliyle “belirli bir görev için en uygun adayı seçmek” olarak tanımlarsak, bu sürecin temel hedefinin en uygun adayı ...