Kurumsal Gelişim Merkezi

Yetkinlikler ve Önemi

Yetkinlikler ve Önemi

"Yetkinlik" en iyi performansa sahip kişileri ayırt etmeye yarayan bilgi, beceri, tutum ve kişilik özelliklerinin davranış boyutunda ifade edilmesi olarak tanımlanır. Tanıma baktığımız zaman bilgi, beceri ve tutumların davranışsal bir hale dönüşmesi gerekmektedir. Örneğin takım çalışması gibi bir yetkinlikte;  iş bilgisi çok iyi olan bir kişi bu bilgisini çalışma arkadaşlarıyla paylaşamıyorsa, bilgi alışverişinde bulunmuyorsa veya arkadaşlarını yönlendirmiyorsa bu kişi takım çalışmasına yatkındır diyemiyoruz. Yetkinlikler fonksiyonları itibariyle genellikle 3 gruba ayrılmaktadır.

Temel  Yetkinlikler: Bir organizasyondaki tüm çalışanların istisnasız sahip olmaları beklenen ve kurum kültürünü doğrudan yansıtan davranışlardır. Başarı odaklılık, takım çalışması, müşteri odaklılık vb.

Yönetsel Yetkinlikler: Yöneticilik pozisyonunda çalışan bir kişiden beklenen yönetsel beceriler.

Fonksiyonel Yetkinlikler: Yapılan işlere göre değişen yetkinliklerdir, ilgili işte olduğu takdirde işin performansı artıran yetkinliklerdir. Örneğin ikna becerisi, strese dayanıklılık vb.

Yetkinliklerin Şirkete Sağladığı Faydalar

  • Şirketin vizyonuna, misyonuna ulaşmasına yardımcı olması
  • Şirket içinde ortak bir dil oluşturması
  • Doğru işe doğru kişinin yerleştirilmesi
  • Başarı kriterlerinin belirlenmiş olması
  • Objektif bir bakış açısını kazandırması
  • Pozisyondan beklentilerin belirlenmiş olması
  • Eğitim ihtiyaç analizi çalışmasına baz teşkil etmesi
  • Performans değerlendirme kriterlerinin belirlenmesinde rehberlik sağlanması
  • Beklenen yetkinliğe sahip kişilerin işe yerleştirilmesi
  • Mülakatlarda subjektiviteyi azaltması

 Yetkinliklerin İnsan Kaynakları Yönetiminde Kullanımı

  • Seçme ve yerleştirme kriterlerinin oluşturulması,
  • Çeşitli açık pozisyonlar için uygun kişilerin tespiti (örneğin kariyer fırsatları, terfiler, proje ekiplerinin oluşturulması, vb.),
  • Eğitim ve gelişim ihtiyaçlarının belirlenmesi ve eğitim tasarımları,
  • Kariyer planlarının oluşturulması.

Bu sayede kurum ile çalışanları arasında şartları açıkça tanımlanmış ve paylaşılmış bir ortaklık oluşturulabilir.

Yetkinlikleri Hazırlarken Aşağıdaki Noktalara Dikkat Etmek Gerekir:

  • Açık ve herkes tarafından anlaşılır olması
  • Belirsiz olmaması
  • Basit bir dil kullanılması
  • Mantıklı olması
  • Konu ile ilgili tüm çalışanları etkilemesi
  • Değişime açık olması
  • Her yetkinlik farklı elementlerden oluşmalı.
  • Yetkinliklerden etkilenecek kişilerin bilgilendirilmesi

DBE Kurumsal Ölçme / Değerlendirme ve Eğitim Merkezi
Bizi Arayın  Eğitmenlerimiz

Benzer İçerikler :

YENİ LİDERLERE YOL GÖSTERİCİ TAVSİYELER

Bir çalışan liderlik basamağına terfi ettiğinde coşkuyla, iyimserlikle ve büyük bir motivasyonla yola çıkar. Bu süreçte ondan yeni sorumluluklar üstlenmesi ve ...

Çalışan Bağlılığı Oluşturmak İçin Yöneticiye Odaklanın!

Kurumunuzda Çalışan Bağlılığı oluşturmak için ne yapıyorsunuz? Eminim birçok firma yaptıkları Çalışan Memnuniyeti ve Bağlılığı araştırmalarından ...

Yetenek Siz'siniz

Kurumların rekabet avantajlarını korumalarında yetenekli işgücüne sahip olmaları, onları elde tutmaları ve kurum hedefleri doğrultusunda kullanmaları...

ÇALIŞANLARIN PSİKOLOJİK POTANSİYELİ BAŞARIYI NASIL ETKİLİYOR?

Yaşamımızda meydana gelen olumlu ve olumsuz deneyimlerden, kimin, ne kadar etkilendiğini belirleyen faktör, psikolojik potansiyel olarak tanımlanabilir....

İlginizi Çekebilir :

DİJİTAL DÜNYADA İŞE ALIM SÜRECİ

  “Öngörülere göre, gelecekte işe alım da dahil olmak üzere tüm iş süreçleri online platformlarda gerçekleşecek. Kimi insanlar yüz yüze olmadığı ...

Uzaktan çalışanlar nasıl motive edilir?

Pandemi ile birlikte pek çok çalışan evden çalışmaya geçti, şirketlerin büyük bir kısmı pandemi sonrasında da evden çalışmaya sürekli ya da en azından haftanın ...

Farklı Kültürlerde Yaşamak ve Birlikte Çalışmak

Bir Kelime, Üç Anlam Kültür anlam bakımından belki de tarih boyunca gelmiş geçmiş en karmaşık birkaç kelimeden biridir. Çağdan çağa sürekli anlamı değişir. ...

Geri Bildirimlerden Faydalanmak

Geribildirimleri dinlemek, esnek ve başarılı olmanızı sağlayarak kişisel bir strateji geliştirmenize yardımcı olur. Güçlü ve zayıf yönlerinizi bilmek, ...