Kurumsal Gelişim Merkezi

UZAKTAN ÇALIŞMA MODELLERİ

UZAKTAN ÇALIŞMA MODELLERİ
Aşağıda belirtilen uzaktan çalışma modellerini göz önünde bulundurarak hangi çalışma modelinin şirketiniz için faydalı olacağına karar verebilirsiniz. 
Pandeminin ilk günlerinde işletmeler uzaktan çalışma sistemini yerleştirmeye uğraşırken kriz yaşadılar. Üstelik stratejik planlamalar yapmak için yeteri kadar zaman da yoktu. Bugünlerde, yani pandeminin başladığı günlerden neredeyse bir yıl sonra, insanlar artık ofis dışında da verimli bir şekilde çalışabiliyor. Bu süreçte işletmeler salgın sonrasında uzaktan çalışmadan maksimum verim alabilmek ve iş gücünü artırmak için yeni stratejiler belirlediler. 
 
Başarılı bir uzaktan çalışma ekibi tesadüfen oluşmaz. Bunun için uzaktan çalışma modelleri ile ilgili yeterli bilgiye sahip olmak ve şirket için en faydalı stratejik planları izleyerek çalışanları yönlendirmek gerekmektedir. Şirketlerin yönetimi, çalışma şekilleri birbirinden farklıdır ve her şirkette her çalışma modeli işe yaramayabilir.
 
 Tamamen Uzaktan Çalışma
Tamamen uzaktan çalışma modelinde işletmenin bir ofisi yoktur. Çalışanlar ara sıra buluşmalar düzenleyerek bir araya gelebilirler. Bu modelin eşzamanlı ve eşzamanlı olmayan iki ayrı tipi vardır. Eşzamanlı modele göre çalışanlar aynı şehirde ikamet etmektedir ve yüz yüze toplantılar düzenlemek daha kolaydır. Eşzamanlı olmayan modelde ise çalışanlar dünyanın herhangi bir yerinde olabilir ve iletişim, çalışma saatleri saat dilimlerinin farklılığı sebebiyle değişecektir. 
Eşzamanlı olmayan model, çalışanlar istedikleri zaman istedikleri yerde çalışabildikleri için daha esnektir. Global üyeliğe sahip bu tür şirketler için günün her saati müşterilere hizmet verilme olanağı sunar. Ayrıca işverenler dünyanın bazı yerlerinde yaşamın daha düşük maliyetli olması sebebiyle çalışanlarına yaşadığı yere göre maaş teklif ederek kar elde edebilir. Böyle bir çalışma modeli ne kadar avantajlı görünse de süreci başarılı yönetmek için özel dikkat gerekmektedir. Yönetici, çalışanların beklentilerinin karşılanmasını sağlamalı, zaman yönetimi ve kişisel sınırların belirlenmesinde dikkatli olmalıdır.
 
1) Hibrit Sistem
Hibrit çalışma modelinde bazı çalışanlar neredeyse her zaman uzaktan çalışırken bazıları da ofiste çalışmaktadır. Yönetim, hangi çalışanın nerede çalışacağını belirleyebilir veya ona istedikleri çalışma şeklini seçme özgürlüğünü verebilir. Çalışanların bir kısmının uzaktan çalışması sayesinde daha küçük bir ofis alanında, operasyonel maliyetleri azaltarak verimliliği artırmak mümkün olacaktır. 
Bu çalışma modelinin en büyük avantajı; rekabetçi pazarlarda şirket için faydalı olacak fakat başka bir bölgede ikamet eden bireyleri kurum bünyesine kazandırma şansının yakalanmasıdır. Ayrıca şirket yöneticileri tamamen uzaktan çalışmaya geçiş yapmayı planlıyor fakat bu kadar sert bir adım atmaktan çekiniyorlarsa hibrit model ile uzaktan çalışma sistemine ayak uydurabilir.
 Bu süreçte en önemli risk yöneticilerle ilgilidir. Yöneticiler hibrit sisteme uygun bir şekilde çalışanlarını kontrol etmek için eğitilmez ve sürece yeteri kadar hazırlanmazsa evden çalışan ve ofiste çalışan bireyler arasında birçok konuda çatışma yaşanabilir. Örneğin uzaktan çalışan ve ofiste çalışan bireyler arasında sağlıklı bir ilişki kurmak zorlaşabilir. Meslektaşları ile yüz yüze gelemeyen uzaktan çalışan bireyler, ofiste çalışanlarla aynı bilgilere erişemeyebilirler. Ayrıca ofiste çalışanlar, uzaktan çalışan ekip arkadaşlarının daha esnek çalışma koşullarına sahip olduğunu düşünerek kıskanabilirler. Evden çalışan bireylerden daha çok performans göstermesini bekleyerek onların iş yükünü artırabilirler.

2) Kısmen Uzaktan Çalışma
Bu çalışma modelinde ise tüm çalışanlar yöneticilerin belirlediği günlerde haftada birkaç gün ofiste diğer günlerde ise uzaktan çalışırlar. Bu model ofis ile ilgili operasyonel maliyetleri de düşürür. Bununla birlikte yine de home-office ekipmanları için bütçe ayırmak gerekecektir. 

3) Öncelikli Uzaktan Çalışma
Bu modelde çalışanlar, gerekli durumlar (toplantı, müşteri ziyaretleri vs.) dışında uzaktan çalışmaktır. Özellikle ofis ekipmanlarını kullanması gereken çalışanlar hariç diğer tüm çalışanlar uzaktan çalışır. 

4) Öncelikli Ofisten Çalışma
Bu çalışma modelinde çoğu çalışan ofisten çalışır. İşverenler, çalışanların zamanlarının çoğunu iş yerinde geçirmelerini beklerler. Ancak zamanlarının bir bölümünde uzaktan çalışmalarına izin verebilirler. Genellikle belki haftada bir gün veya haftada 16-24 saat olacak şekilde evden çalışılabilir. Bu modern esneklik çalışanların yaşadığı kişisel sorunlarda (hastalık, taşınma vs.) kullandığı izin süresinin azaltılması yönünden şirket için faydalı olacaktır. 

Sonuç olarak günümüzde hızla yaşanan teknolojik gelişmeler iş dünyasında da çalışma modellerinin yeniden belirlenmesine imkan tanımış ve birçok fırsat sunmuştur. Tüm çalışma şekillerinin birçok avantajı ve dezavantajı vardır. Olası senaryoları göz önünde bulundurarak bu çalışma modellerinden hangisinin şirket için uygun olacağı belirlenmelidir. Bu süreçte iş dünyasında yaşanan gelişmeler takip edilmeli, uygulanan stratejiler bu gelişmeler doğrultusunda sürekli yenilenmelidir. 
 
KAYNAK
Achurch Consulting (2021, 2 Şubat). 6 Remote Work Models to Consider for Your Organization’s Future. Achurch.  https://www.achurchconsulting.com/blog/6-remote-work-models-to-consider-for-your-organizations-future/ 
 
DBE Kurumsal Gelişim Merkezi
 
 

DBE Kurumsal Ölçme / Değerlendirme ve Eğitim Merkezi
Bizi Arayın  Eğitmenlerimiz

Benzer İçerikler :

İŞYERİNDE TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ

Yapılan araştırmalara göre iş dünyasında cinsiyet ayrımcılığı, yılda yaklaşık 2,8 milyon dolarlık üretkenlik kaybına yol açıyor. Toplumsal cinsiyet eşitliği, ...

Patronunuza söylememeniz gereken 5 cümle

Günün büyük kısmını geçirdiğiniz iş yerindeki çalışma ortamının önemi ortada. İş arkadaşlarınızla iletişim kurmanın, teknolojinin nimetleri sağ olsun, artık ...

Yeni Nesil Yetenek Yönetimi

İş dünyasında giderek yükselen Y jenerasyonu ne istediğinin farkında ve bunun yöneticisi tarafından da bilinmesini istiyor. Yeteneklerini etkin bir şekilde ...

İŞ YERİNDE GÜVEN KÜLTÜRÜNÜ OLUŞTURMA STRATEJİLERİ

Sağlıklı ilişkilerin temelinde güven vardır. En genel tanımıyla güven, bir tarafın diğerinin eylemlerinin ve aldığı kararların doğruluğuna inanmasıdır. İki ...

İlginizi Çekebilir :

SOSYAL SORUMLULUK MU, SOSYAL ZORUNLULUK MU?

Sosyal sorumluluğun toplumsal refaha çok büyük katkısı vardır.  Günümüzde pek çok kurum ürettiği ürün, verdiği hizmet ve sunduğu kalitenin yanı sıra ...

SON 35 YILDA İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİNDE YAŞANAN GELİŞMELER

“Personel yönetimi 1980’li yılların sonlarının ardından insan kaynakları yönetimine doğru bir değişime uğramıştır. İK yönetiminde işgücü...

İŞ DÜNYASININ YENİ TRENDİ GAMIFICATION (OYUNLAŞTIRMA)

İş Dünyasının Yeni Trendi Gamification (Oyunlaştırma) Önce İş Sonra Eğlence Diyenlerden Misiniz?  Geçmişteki inanca göre eğlence ve performans zıt ...

İŞ DÜNYASINDA GERİ BİLDİRİM NEDEN ÖNEMLİ?

Çalışanların kendilerini geliştirebilmeleri için olumlu geri bildirimler almaları hayati önem taşır. Geri bildirimler beklentileri netleştirir. Böyle...