Kurumsal Gelişim Merkezi

UZAKTAN ÇALIŞMA MODELLERİ

UZAKTAN ÇALIŞMA MODELLERİ
Aşağıda belirtilen uzaktan çalışma modellerini göz önünde bulundurarak hangi çalışma modelinin şirketiniz için faydalı olacağına karar verebilirsiniz. 
Pandeminin ilk günlerinde işletmeler uzaktan çalışma sistemini yerleştirmeye uğraşırken kriz yaşadılar. Üstelik stratejik planlamalar yapmak için yeteri kadar zaman da yoktu. Bugünlerde, yani pandeminin başladığı günlerden neredeyse bir yıl sonra, insanlar artık ofis dışında da verimli bir şekilde çalışabiliyor. Bu süreçte işletmeler salgın sonrasında uzaktan çalışmadan maksimum verim alabilmek ve iş gücünü artırmak için yeni stratejiler belirlediler. 
 
Başarılı bir uzaktan çalışma ekibi tesadüfen oluşmaz. Bunun için uzaktan çalışma modelleri ile ilgili yeterli bilgiye sahip olmak ve şirket için en faydalı stratejik planları izleyerek çalışanları yönlendirmek gerekmektedir. Şirketlerin yönetimi, çalışma şekilleri birbirinden farklıdır ve her şirkette her çalışma modeli işe yaramayabilir.
 
 Tamamen Uzaktan Çalışma
Tamamen uzaktan çalışma modelinde işletmenin bir ofisi yoktur. Çalışanlar ara sıra buluşmalar düzenleyerek bir araya gelebilirler. Bu modelin eşzamanlı ve eşzamanlı olmayan iki ayrı tipi vardır. Eşzamanlı modele göre çalışanlar aynı şehirde ikamet etmektedir ve yüz yüze toplantılar düzenlemek daha kolaydır. Eşzamanlı olmayan modelde ise çalışanlar dünyanın herhangi bir yerinde olabilir ve iletişim, çalışma saatleri saat dilimlerinin farklılığı sebebiyle değişecektir. 
Eşzamanlı olmayan model, çalışanlar istedikleri zaman istedikleri yerde çalışabildikleri için daha esnektir. Global üyeliğe sahip bu tür şirketler için günün her saati müşterilere hizmet verilme olanağı sunar. Ayrıca işverenler dünyanın bazı yerlerinde yaşamın daha düşük maliyetli olması sebebiyle çalışanlarına yaşadığı yere göre maaş teklif ederek kar elde edebilir. Böyle bir çalışma modeli ne kadar avantajlı görünse de süreci başarılı yönetmek için özel dikkat gerekmektedir. Yönetici, çalışanların beklentilerinin karşılanmasını sağlamalı, zaman yönetimi ve kişisel sınırların belirlenmesinde dikkatli olmalıdır.
 
1) Hibrit Sistem
Hibrit çalışma modelinde bazı çalışanlar neredeyse her zaman uzaktan çalışırken bazıları da ofiste çalışmaktadır. Yönetim, hangi çalışanın nerede çalışacağını belirleyebilir veya ona istedikleri çalışma şeklini seçme özgürlüğünü verebilir. Çalışanların bir kısmının uzaktan çalışması sayesinde daha küçük bir ofis alanında, operasyonel maliyetleri azaltarak verimliliği artırmak mümkün olacaktır. 
Bu çalışma modelinin en büyük avantajı; rekabetçi pazarlarda şirket için faydalı olacak fakat başka bir bölgede ikamet eden bireyleri kurum bünyesine kazandırma şansının yakalanmasıdır. Ayrıca şirket yöneticileri tamamen uzaktan çalışmaya geçiş yapmayı planlıyor fakat bu kadar sert bir adım atmaktan çekiniyorlarsa hibrit model ile uzaktan çalışma sistemine ayak uydurabilir.
 Bu süreçte en önemli risk yöneticilerle ilgilidir. Yöneticiler hibrit sisteme uygun bir şekilde çalışanlarını kontrol etmek için eğitilmez ve sürece yeteri kadar hazırlanmazsa evden çalışan ve ofiste çalışan bireyler arasında birçok konuda çatışma yaşanabilir. Örneğin uzaktan çalışan ve ofiste çalışan bireyler arasında sağlıklı bir ilişki kurmak zorlaşabilir. Meslektaşları ile yüz yüze gelemeyen uzaktan çalışan bireyler, ofiste çalışanlarla aynı bilgilere erişemeyebilirler. Ayrıca ofiste çalışanlar, uzaktan çalışan ekip arkadaşlarının daha esnek çalışma koşullarına sahip olduğunu düşünerek kıskanabilirler. Evden çalışan bireylerden daha çok performans göstermesini bekleyerek onların iş yükünü artırabilirler.

2) Kısmen Uzaktan Çalışma
Bu çalışma modelinde ise tüm çalışanlar yöneticilerin belirlediği günlerde haftada birkaç gün ofiste diğer günlerde ise uzaktan çalışırlar. Bu model ofis ile ilgili operasyonel maliyetleri de düşürür. Bununla birlikte yine de home-office ekipmanları için bütçe ayırmak gerekecektir. 

3) Öncelikli Uzaktan Çalışma
Bu modelde çalışanlar, gerekli durumlar (toplantı, müşteri ziyaretleri vs.) dışında uzaktan çalışmaktır. Özellikle ofis ekipmanlarını kullanması gereken çalışanlar hariç diğer tüm çalışanlar uzaktan çalışır. 

4) Öncelikli Ofisten Çalışma
Bu çalışma modelinde çoğu çalışan ofisten çalışır. İşverenler, çalışanların zamanlarının çoğunu iş yerinde geçirmelerini beklerler. Ancak zamanlarının bir bölümünde uzaktan çalışmalarına izin verebilirler. Genellikle belki haftada bir gün veya haftada 16-24 saat olacak şekilde evden çalışılabilir. Bu modern esneklik çalışanların yaşadığı kişisel sorunlarda (hastalık, taşınma vs.) kullandığı izin süresinin azaltılması yönünden şirket için faydalı olacaktır. 

Sonuç olarak günümüzde hızla yaşanan teknolojik gelişmeler iş dünyasında da çalışma modellerinin yeniden belirlenmesine imkan tanımış ve birçok fırsat sunmuştur. Tüm çalışma şekillerinin birçok avantajı ve dezavantajı vardır. Olası senaryoları göz önünde bulundurarak bu çalışma modellerinden hangisinin şirket için uygun olacağı belirlenmelidir. Bu süreçte iş dünyasında yaşanan gelişmeler takip edilmeli, uygulanan stratejiler bu gelişmeler doğrultusunda sürekli yenilenmelidir. 
 
KAYNAK
Achurch Consulting (2021, 2 Şubat). 6 Remote Work Models to Consider for Your Organization’s Future. Achurch.  https://www.achurchconsulting.com/blog/6-remote-work-models-to-consider-for-your-organizations-future/ 
 
DBE Kurumsal Gelişim Merkezi
 
 

DBE Kurumsal Ölçme / Değerlendirme ve Eğitim Merkezi
Bizi Arayın  Eğitmenlerimiz

Benzer İçerikler :

Duygusal Zeka Neden Önemlidir ?

Duygusal zeka, hem kişinin kendi duygularının farkında olması, duygularını ifade ve kontrol edebilme kapasitesidir hem de kişilerarası ilişkileri ustaca ve ...

İş'te Stres Kaynakları

İş yerindeki stres kaynakları sandığımız gibi, zamanın yetmemesi veya iş yükü değildir. Ancak, stresi yaşadığımız zamanlar etrafta ilk suçlayabildiğimiz şey ...

İŞ YERİNDE TERFİ ALMAK İÇİN NELER YAPILABİLİR?

Terfi almak her çalışan için mutlaka heyecan vericidir. Terfi ile birlikte daha çok sorumluluk üstlenirsiniz, kariyerinizde bir sonraki aşamaya geçmiş ...

ÖĞRENME STİLLERİ NELERDİR? ÖĞRENME STİLLERİ ENVANTERİ NE İŞE YARAR?

Öğrenme denildiğinde akla gelen ilk şeylerden biri, sınıfında ders veren bir öğretmen ve onu dinleyen öğrencileridir. Öğrenme işi burada başlar ve belki birçok ...

İlginizi Çekebilir :

İŞ YERİNDE FAYDALI TARTIŞMA ORTAMI OLUŞTURMA YOLLARI

İş yerinde iş birliğini ve verimi artırmanın en önemli yollarından biri, çalışanların arasında açık bir iletişim sağlamaktır. Çalışanlar fikirlerini paylaşma...

İş Dünyasında Aşil Sendromu (Gizli Başarısızlık Korkusu)

“İş dünyasında çalışanlardan, yaratıcılığı, bilgi birikimini ve yeteneklerini kullanarak gereğinde bir şekilde görevlerini yerine getirmeleri beklenir....

İŞ DÜNYASINDA MESLEKİ BECERİLER Mİ KİŞİLİK YAPISI MI DAHA ÖNEMLİ?

Bir yönetici ve işveren olarak şirketiniz için en uygun, en başarılı kişileri işe almak istiyor olmalısınız. İşe alım sürecinde adayların özgeçmişini taramak, ...

ÇALIŞANLARIN MOTİVASYONUNU ARTIRMAK İÇİN STRATEJİLER

Bir şirketin başarılı olabilmesi için en temel etkenlerden biri, çalışanların motivasyonudur. Çalışanlarınızın potansiyelini en iyi şekild...