Kurumsal GeliÅŸim Merkezi

SOSYAL MEDYA KULLANIMININ Ä°Åž HAYATINA ETKÄ°LERÄ°

“Günümüzde sosyal medya platformları hayatlarımızın vazgeçilmez bir parçası haline geldi.  Kontrolsüzce kullanıldığında bize hem psikolojik hem de fizyolojik birçok zararı olan sosyal medya platformlarının iÅŸ hayatlarımıza da bazen olumsuz etkileri olabiliyor. Çalışanların uygunsuz sosyal medya kullanımı ÅŸirkete ve iÅŸverenlere zarar verebilir, itibarlarını zedeleyebilir. Uzmanlar, büyük ÅŸirketlerin sosyal medya kullanımı ile ilgili adil ve ÅŸeffaf bir politikaya sahip olmaları gerektiÄŸini söylüyor. “

İş yerinde sosyal medya kullanımıyla ilgili kurallar ve sınırlamalar getirmeyi hedefleyen yöneticiler, öncelikle çalışanların neden sosyal medya kullandığını anlamalıdır. Sosyal medya, çalışanları dünyanın her yerinden insanlarla bir araya getirir ve birbirlerinden haber alabilmelerine imkân tanır. Aileleri ve arkadaşlarıyla iletişim kurmalarını sağlar. Ayrıca ofisten arkadaşlarıyla da iletişim halinde kalmak ve birbirlerinin hayatlarından haberdar olmak isterler. Bununla birlikte sosyal medya platformlarında vakit geçirmek, çalışanların iş yerinde zihinsel olarak mola vermelerini sağlar. Yoğun ve stresli bir iş gününde birkaç dakika ara vererek sosyal medya platformlarında gezinmek kafalarını bir süreliğine işten uzak tutmalarına yardımcı olur. Ofis duvarlarının dışındaki dünyayı görmelerini ve hayatın, yaptıkları işten daha fazlası olduğunu hatırlamalarını sağlar.

Çalışanların gün içinde sosyal medya platformlarında vakit geçirmeleri her ne kadar onlara nefes aldıran bir mola gibi görünse de uygunsuz ve kontrolsüz kullanımı hem çalışanlar hem de işverenler için tehlikeli olabilir.

  • Sosyal Medya Kullanımı Bağımlılık Yapabilir

“Bağımlılık” terimini ilk duyduÄŸunuzda aklınıza alkol, uyuÅŸturucu gibi maddelere olan bağımlılıklar gelse de sosyal medya da tıpkı bu maddeler gibi bağımlılık yapmaktadır. Ve insanların fark edemediÄŸi esas sorun, sosyal medyayı aşırı kullanmanın onlara gerçek bir tatmin duygusu veremeyeceÄŸidir. Tam aksine zaman kaybına ve verimsiz geçirilen saatlere sebep olur. Bu nedenle sosyal medya bağımlılığı olan çalışanlar, biraz daha yavaÅŸ ve özensiz bir ÅŸekilde çalışma olasılığı yüksek kiÅŸilerdir. Dikkatleri kolayca dağılabilir ve bu yüzden çalışırken daha fazla hata yapabilirler. Bunu önleyebilmek için çalışanların sosyal medyada geçirdikleri süre konusunda dikkatli olmak gerekir. Onlara ofise çalışmak için geldiklerini ve asıl önceliklerinin oradaki görevleri olduÄŸunu hatırlatmalısınız.

  • Sosyal Medya Kullanımı GizliliÄŸe Zarar Verebilir

Kimi zaman farkında bile olmadan sizin için özel olan bilgileri sosyal medya hesaplarınızda paylaşabilirsiniz. Bu durum, çevrenizdekilerin ve iş arkadaşlarınızın sizinle ilgili önyargıya kapılmasına sebep olabilir ve mahremiyetinize zarar verir. Fikirlerinizi, seçimlerinizi, yaşam tarzınızı gördüklerinde istemeden de olsa sizi bunlara göre yargılayabilirler ve diğer iş arkadaşlarıyla aralarında dedikodular çıkarabilirler. İşinizde çok iyi performans gösterseniz dahi sosyal medya hesaplarınızda gördükleri paylaşımların etkisiyle size karşı tutumlarını olumsuz yönde değiştirebilirler.

 

  • Sosyal Medya Kullanımı Dikkat Çekme Ä°steÄŸi Uyandırabilir

Özellikle gençler, sosyal medyaya çok fazla kapıldıklarında insanların dikkatini çekmek ve beğenilmekle ilgili takıntılı düşüncelere kapılabilirler. Paylaştıkları fotoğraflarda ve gönderilerdeki beğeni ve yorum sayısını düzenli olarak kontrol ederler ve zamanlarının çoğunu başkalarının kendileri hakkında nasıl hissettiklerini düşünmekle geçirirler. Yetişkinlerde de bu durum pek farklı değildir. İş yerinde sosyal medyayı kontrolsüzce kullanan kişilerde de tüm bunları görmek mümkündür ve bu durum, iş etiği ve performansı olmak üzere birçok konuda hem çalışanları hem de şirketi olumsuz etkiler.

  • Sosyal Medya Kullanımı Ruh SaÄŸlığını Olumsuz Etkiler

Sosyal medya platformları, onaylanma ihtiyaçlarını karşılayabilmeleri için insanları birbirlerine bağımlı hale getirir. Zaman içinde, paylaştıkları gönderilerin aldığı beğeni ve yorum sayısı, kendilerine verdikleri değerin ve diğer insanlar için ne kadar önemli olduklarının bir ölçütü haline gelebilir. Paylaşımları yeteri kadar beğeni almadığında kendilerini çok mutsuz hissedebilirler ve elbette bu durum, günlük aktivitelerine ve iş yerindeki performanslarına da yansır.

  • Sosyal Medyada Zorbalık ve Tacize UÄŸrayabilirsiniz

Bu tür platformlar kötüye kullanıldığında tehlikeli bir hal alabilir. Örneğin bazı çalışanlar, çalıştıkları şirket, yöneticileri veya iş arkadaşları hakkında sosyal medya hesaplarında görüşlerini dile getirebilirler. Hatta bunları anonim hesaplarda yaparak şirketin itibarını zedeleyebilecek kadar büyük hasarlara yol açabilirler. İş arkadaşları ile ilgili yaptıkları uygunsuz paylaşımlarla iş yerindeki atmosferi de olumsuz yönde etkileyebilirler. Şirkette sağlıklı ve sorunsuz bir atmosfer oluşturmak için, iş arkadaşlarına ayrımcılık yapan veya onları sosyal medya üzerinden taciz eden çalışanlara yönelik ciddi yaptırımlar uygulanmalıdır.

  • Sosyal Medya Çalışan BaÄŸlılığını Azaltabilir

Birbirlerinin paylaşımlarını sosyal medya üzerinden takip eden çalışanlar, birbirlerini kıskanabilirler veya görüş farklılıkları sebebiyle birbirlerine düşmanca tavırlar sergileyebilirler. Durum böyle olduğunda, iş yerinde birbirleriyle iletişim kurmaktan kaçınabilirler ve şirket için hiç profesyonel olmayan bir atmosfer oluşmasına sebep olabilirler. Bu durum da çalışanların iş yerlerine olan bağlılığını azaltabilir ve performanslarını düşürebilir.

  • Sosyal Medya Åžirketin Faturalarını Artırabilir

Sosyal medya platformlarında video ve fotoğrafların görüntülenmesi için kullanılan internet, faturaları artırabilir ve internet hızını yavaşlatabilir. Bunun yanında şirketin teknolojik ekipmanlarının uzun bir süre kullanılması elektrik faturalarının yükselmesine de sebep olabilir. Ayrıca bu platformlardan gelebilecek virüsler nedeniyle bilgisayarlar ve diğer ekipmanlar hasar görebilir.

Tüm bunlar çok korkutucu görünse de sosyal medya kullanımının tamamen yasaklanmasına da gerek yoktur. Üstelik tamamen yasaklamak, muhtemelen sosyal medyayı aktif bir şekilde kullanan çalışanlar için caydırıcı olmayacaktır. Hem işverenlerin hem de çalışanların faydasını gözetecek şekilde adil ve kapsamlı bir sosyal medya kullanım politikası oluşturulmalıdır. Herhangi bir kural ihlali veya şirketin itibarını zedeleyecek bir hata yapıldığında, bu hatanın sonuçlarının neler olabileceğinin açıkça belirtildiği bir sözleşme hazırlanabilir. Yöneticiler ise belirlenen kurallara ne ölçüde uyulduğunu düzenli olarak kontrol etmelidir.

KAYNAK

Munene A.G.,Nyaribo Y.M., (2013). Effect of socialmediapertication in theworkplace on employeeproductivity. International Journal of Advances in Management andEconomics

DBE Kurumsal Ölçme / Değerlendirme ve Eğitim Merkezi
Bizi Arayın  EÄŸitmenlerimiz

Benzer İçerikler :

Tükenmişlik Sendromu

Çok uzun süreli yoğun ve stresli çalışma neticesinde kişinin fiziksel, duygusal ve davranışsal olarak tükenmesi, duyarsızlaşması, hiç bir şey yapmak istememesi ...

YENİ BİR İŞE GİRDİĞİNİZDE NELERE DİKKAT ETMELİSİNİZ?

İster üniversiteden yeni mezun olun ister 20 yıldır iş dünyasının içinde olun, yeni bir işe başlamak göz korkutucu olabilir. Yeni bir çalışma ortamına...

ERTELEME HASTALIĞI VE MÜKEMMELİYETÇİLİK ARASINDAKİ İLİŞKİ NEDİR?

“Mükemmeliyetçi insanlar yaptıkları iÅŸlerin en iyi ÅŸekilde sonuçlanmasını isterler ve standartlarını inanılmaz derecede yüksek tutarlar. Kendilerine bu ...

İŞ YERİNDE TERFİ ALMAK İÇİN NELER YAPILABİLİR?

Terfi almak her çalışan için mutlaka heyecan vericidir. Terfi ile birlikte daha çok sorumluluk üstlenirsiniz, kariyerinizde bir sonraki aşamaya geçmiş ...

İlginizi Çekebilir :

İŞYERİNDE TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ

Yapılan araştırmalara göre iş dünyasında cinsiyet ayrımcılığı, yılda yaklaşık 2,8 milyon dolarlık üretkenlik kaybına yol açıyor. Toplumsal cinsiyet eşitliği, ...

Kariyer Yönetimi Sürecinde Karşılaşılabilecek Problemler

Kurumların kariyer yönetim süreçleri yoksa veya var olan kariyer yönetim süreçleri doğru işlemiyorsa birçok problemle karşılaşılabilir. Bu problemlerden...

Ä°leri Ä°letiÅŸim Becerileri

İletişim için en az iki birim, transfer edilebilecek duygu, düşünce veya bilgi ve bir iletişim kanalı gereklidir. İki birim olunduğunda ise iletişim kurmamak ...

Zam ve Terfi Alamayan Çalışanın Motivasyonu Nasıl Etkilenir?

Åžirketlerde, çalışanların terfi almasının belli bir prosedürü olmalıdır. Yani ÅŸartları belli ve tanımlı olmalıdır. Ayrıca bu ÅŸartlar ve prosedür tÃ...