Kadın Liderler
Günümüzde yapılan 360 Derece Değerlendirme ve Geribildirimlere göre kadınlar liderlik yetkinliklerinde çalışanları tarafından en az erkekler kadar yüksek bir algıya sahip. Hatta ölçülen liderlik yetkinliklerinin çoğunda kadınlar daha yüksek puanlar alıyor. Her sene yapılan bu araştırmalarda kadınların liderlik yetkinliklerindeki algısı yükselirken değişmeyen tek bir gerçek var, o da üst pozisyonlardaki kadın sayısının artmaması. Son veriler gösteriyor ki, Fortune 500 CEO’larının hala sadece yüzde 5’i kadın.
Kadınlar inisiyatif almak, zorluklarla başa çıkmak, tutarlılık göstermek, dürüstlük ve kişisel gelişime önem vermek gibi liderlik yetkinliklerinde daha güçlüyken, erkekler stratejik bakış açısı konusunda öne çıkıyor. Bu noktada, kadınların üst pozisyonlarda yer alamamasının farklı sebepleri bulunuyor ve bu sebeplerden en ilgi çekici olanı kadınların üst pozisyonlar konusunda özgüven eksikliği yaşaması. Yapılan son araştırmalara göre kadınlar üst pozisyonların gerektirdiği yetkinliklere çoğu zaman sahip olmadıklarını düşünerek başvuru yapmıyorlar. Dışarıdan işe başvurmaktan da ziyade şirket içindeki fırsatları bu gözle değerlendirmedikleri durumlar da mevcut. Aynı zamanda, bazen de seçilme esnasında ayrımcılığa uğrayacaklarını düşünerek başvuru yapmaktan kaçınıyorlar. PWC’ın 2018’de gerçekleştirdiği “Cinsiyet Eşitliği Araştırması” iş görüşmesi süreçlerinde ayrımcılığa uğradığını düşünen kadınların oranının erkeklerin oranından iki kat fazla olduğunu gösteriyor.
Kadınlarda yaratılan bu algı, güçlü oldukları yetkinliklerin farkında olmalarını ve fırsatları yakalamalarını zorlaştırıyor. Peki, bu algının değişmesi ve kadınların kariyer planlarında liderlik pozisyonlarını hedeflemesi için neler yapılabilir? Şirketlerin bu algıyı yönetmekle ilgili uyguladığı politikalara ve programlara göz atabiliriz:
- Loreal şirketinin cam tavanla mücadele yolunda, Çeşitlilik Politikası kapsamında olan uygulaması EVE Programı güçlü bir örnek olarak karşımıza çıkıyor. Loreal 2014 senesinden bu yana gelecek vaat eden kadın yöneticilerini EVE’ye göndererek hem kapasitelerini artırmalarını hem de mentorluk yaparak gençlere örnek olmalarını sağlıyor. Bu şekilde şirket içerisinde kadınlar liderlik pozisyonları için hem seçilme şanslarının olduğunu görüyor hem de gelişimleri açısından bu konuda destekleniyorlar.
- PWC şirketi ise, çoğunluğu erkek çalışanlardan oluşan Değerleme Hizmetleri Birimi’nde kadın oranını üç yılda yüzde 50’ye çıkarmayı hedefliyor. Ancak, üçüncü yılın sonunda kadın oranı yüzde 30 ile hedefin gerisinde kalsa da proje bir yıl daha uzatarak, yüzde 50 hedefinden vazgeçmiyorlar.
- Unilever şirketi, aynı şekilde kadın çalışan oranını yüzde 50’ye çıkarmayı hedefliyor. Bu doğrultuda 2013 yılında Kazandıran Denge adlı eşitlik anlayışını hayata geçirdi. Bu kapsamda uygulanan Esnek Çalışma Projesi ile tüm çalışanlara istedikleri yer ve zamanda çalışarak kariyerlerini ve hayatlarını doğru yönetme şansı veriliyor. Bu anlayış kadınlarda iş-özel yaşamını daha rahat yöneteceği algısını oluşturduğu için liderlik pozisyonlarında değerlendirilmeyi daha rahat şekilde göze almalarını sağlıyor.
Bu programların dünyadaki ve ülkemizdeki şirketlerde yoğunlaşmasını, kadınların bu konuda özgüvenin gelişmesini diliyoruz.
Cansu ÖZMAN Proje Uzmanı - DBE Kurumsal Gelişim Merkezi
DBE Kurumsal Ölçme / Değerlendirme ve Eğitim Merkezi
Bizi Arayın Eğitmenlerimiz
Benzer İçerikler :
Aşağıda belirtilen uzaktan çalışma modellerini göz önünde bulundurarak hangi çalışma modelinin şirketiniz için faydalı olacağına karar ...
Yöneticiler ve liderler, çalışanların motivasyonu, performansı, başarıları ve refahları için büyük çalışmalar yapıyorlar. Geçmiş yıllara oranla, çalışanların ...
İşsizlik bireyleri yalnızca finansal olarak etkilemez. İşsizliğin bireyler üzerindeki etkilerini incelerken hem finansal hem de sosyolojik ve psikolojik ...
Günümüzde yapılan 360 Derece Değerlendirme ve Geribildirimlere göre kadınlar liderlik yetkinliklerinde çalışanları tarafından en az erkekler kadar yüksek bir ...
İlginizi Çekebilir :
Personel seçimini, en basit şekliyle “belirli bir görev için en uygun adayı seçmek” olarak tanımlarsak, bu sürecin temel hedefinin en uygun adayı ...
Tarihsel olarak iş stratejileri, üretim ve iş çıktısına odaklanmıştır. İnsan sermayesi amaca ulaştıran adımdan fazlası olarak görülmemiştir. Tim ...
Adaletsizlik Duygusu Adalet kavramı günlük lisanda, herkesin ve her şeyin yerli yerinde, olması gereken yerde olması; herkesin hak ettiğini alması ...
Yapılan araştırmalara göre iş dünyasında cinsiyet ayrımcılığı, yılda yaklaşık 2,8 milyon dolarlık üretkenlik kaybına yol açıyor. Toplumsal cinsiyet eşitliği, ...