Kurumsal Gelişim Merkezi

İŞ YERİNE GERİ DÖNÜŞÜ YÖNETMEK

İŞ YERİNE GERİ DÖNÜŞÜ YÖNETMEK
 “Evden çalıştığımız uzun bir dönemden sonra yeniden ofise dönmek sizi ve çalışanlarınızı kaygılandırabilir, motivasyonunuzu düşürebilir. Bu süreçte herkes geri döndüğünde “tanıdık rutinler”i yeniden görmek isteyecektir. Ayrıca ofise yeniden uyum sağlayabilmek için fazladan çaba harcamaları gerekecek. Bu geçiş sürecinde bir yönetici olarak hem lider hem de bir rehber rolünü benimsemelisiniz. Umutlu bir tutumla ve sabırla çalışanlarınızın bu süreci en iyi şekilde atlatmalarına yardımcı olmalısınız.”
 
Siz de pandemi döneminde evden çalışanlardan mısınız? Eğer öyleyse yüz yüze çalışma ortamına geri dönmekle ilgili endişeleniyor olmalısınız. Bu konuda yalnız değilsiniz. Evden çalışmaya alışan birçok çalışan yeniden ofise dönmek istemiyor. Harvard Business School’un 1500 çalışanıyla yaptığı bir ankette, çalışanların %81’inin ya hiç ofise geri dönmek istemediği ya da hibrit çalışma modelini istedikleri ortaya çıktı. Bu kişilerin %27’si  tam zamanlı olarak uzaktan çalışmak isterken %61’i ise haftada iki ila üç gün uzaktan çalışmayı tercih ediyor. Sadece %18’i tam zamanlı yüz yüze çalışmak istiyor. Her şirkette bu oranlar az çok oynasa da çalışanlarınızın ofise dönmek konusunda çok hevesli olmayacağı da ortada gibi görünüyor. 
 
Peki bir lider olarak ofise geri dönme sürecini çalışanlarınız için nasıl daha kolay hale getirebilirsiniz? Onların katılımını ve motivasyonunu sağlayabilmek için neler yapabilirsiniz? 
 
Çalışanlarınıza sunabileceğiniz esneklik düzeyi onların beklentilerine uymadığında, onların endişelerini ve hayal kırıklıklarını empati kurarak dinlemeye çalışın. “Üzgünüm ama bu benim kontrolümün dışında gelişti.” “Artık böyle devam etmek zorundayız.” Gibi olumsuz ifadeler kullanmaktan kaçının. Çünkü bu durum sizi çaresiz gibi gösterir ve karşı tarafı anlamaya çalışmak yerine sadece kendinizi savunuyormuş gibi görünürsünüz. Bunun yerine kurum kültürünüzün gerekliliklerini, neden ofise geri dönülmesi gerektiğini açık ve net bir şekilde ifade edin. 
 
Çalışanlar belirlediğiniz yeni kurallar ve çalışma düzeni hakkında muhtemelen normalde olduğundan daha fazla soru soracaklar ve tatmin edici cevaplar bekleyecekler. Tam bu noktada soruları dürüstçe cevaplamak sizin ne kadar iyi bir lider olduğunuzu gösterecektir. Yaptığınız değişikliklerin sebebini ve bu değişikliklerin şirketinize, çalışanlarınıza ne gibi faydaları olabileceğini dürüst bir şekilde açıklayın. 
 
Uzun süre ofisten ayrı kaldıktan sonra herkes yeniden birlikteyken uyumu ve dengeyi yakalamak zor olabilir. Bu konuda en büyük sorumluluk yöneticilere ve liderlere düşüyor. Örneğin bazı çalışanlar ofise geri dönülmesine rağmen yine de uzaktan çalışmaya devam edeceklerse çalışanlarınız adil kararlar almadığınızı düşünebilir. Diğerlerine gösterdiğiniz esnekliği kendileri göremedikleri için motivasyonları düşebilir. Bu gibi durumlarda, sınırların ihlal edilmesine izin vermeden hangi çalışanların ne sebeple evden çalışmaya devam edeceğini açıklayabilirsiniz. 
 
Çalışanlarınızın bazı konularda kendi aralarında kararlar alabilmelerine izin verin. Örneğin yaşlı ve bakıma muhtaç ebeveyni olan bir çalışanınıza esneklik tanıyabilmeniz için diğer çalışanlar kendi aralarında çalışma saatlerinde ufak düzenlemeler yapabilirler. Birbirlerine anlayışlı ve hoşgörülü davranmaları ofiste de pozitif bir atmosfer yaratacak ve motivasyonlarını, ekip enerjilerini yükseltecektir. 
 
İster hibrit düzene geçin ister bazı çalışanları ofisten bazılarını evden çalıştırın tüm toplantılara herkesin eşit koşullarda katılabilmesini sağlamalısınız. Bu konuda çalışanlarınızdan öneri isteyebilirsiniz. İnsanlar her zaman birlikte çözüm ürettikleri işlere kendilerini daha bağlı hissederler ve daha istekli çalışırlar. 
 
Covid-19 sebebiyle çalışanlarınız sevdiklerini kaybetmiş olabilirler. Hatta ekibinizden birileri de bu sebeple aranızdan ayrılmış olabilir. Herkes yeniden bir araya geldiğinde bunları paylaşmalarına ve birbirlerine destek olmalarına izin verin. Bunun dışında evden çalışma sürecinde tüm çalışanlarınız kendilerine dair birçok şeyi keşfettiler, evde vakit geçirdikleri kişilerle daha derin bağlar kurdular, yeni bir yaşam düzeni oluşturdular ve şimdi bunu bırakmak zorundalar. Herkesin duygularını yaşama ve ifade etme şekli birbirinden farklı olabilir. Bazı çalışanlarınız hiç olmadığı kadar sessiz olabilir, bazıları daha agresif, bazıları da fazla konuşkan olabilir. Onlara her şeyin geçmişte kaldığını görebilmeleri ve yeniden önlerine bakabilmeleri için zaman tanıyın. 
 
Ekibinizle fikir alış verişlerinde bulunmak sizler ve çalışanlarınız için faydalı olabilir. Ancak ofise dönmekle ilgili kafanız hala karışıksa kendinize sağlıklı düşünebilmek için zaman vermelisiniz. Unutmayın ki çalışanlarınızla birlikte sizin de hayat düzeniniz yeniden bütünüyle değişecek. Çalışanlarınızı anlayabildiğinizi gösterebilmek için bir lider olarak “Bir ebeveyn olarak yeniden ofise dönmenin sizin için ne kadar zor olduğunu anlayabiliyorum. Dört yaşındaki oğlumla evde geçirdiğim vakitleri çok özleyeceğim.” Ya da “İnan bana geri dönmenin ne kadar zor olduğunu ben de biliyorum. Mecbur olmasam asla buna izin vermezdim.” Gibi ifadeler kullanabilirsiniz. 
 
KAYNAK
Carucci R., (16 Haziran, 2021) How to Lead Your Team Through the Transition Back to the Office. Harvard Business Review. 
https://hbr.org/2021/06/how-to-lead-your-team-through-the-transition-back-to-the-office 
 
DBE Kurumsal Gelişim Bölümü 
 

DBE Kurumsal Ölçme / Değerlendirme ve Eğitim Merkezi
Bizi Arayın  Eğitmenlerimiz

Benzer İçerikler :

Tükenmişlik Sendromu

Çok uzun süreli yoğun ve stresli çalışma neticesinde kişinin fiziksel, duygusal ve davranışsal olarak tükenmesi, duyarsızlaşması, hiç bir şey yapmak istememesi ...

İŞYERİNDE “KARAR AĞACI” YÖNTEMİNİ KULLANMANIN FAYDALARI

Karar ağacı, tüm karar alternatiflerini ve verilecek kararların olası sonuçlarını görmeyi kolaylaştıran akış şemaları veya diyagramlardır. İş süreçlerinde,...

ŞİRKETİNİZİN EĞİTİM İHTİYACI ANALİZİNİ NASIL YAPABİLİRSİNİZ?

Şirketlerin başarısını ve çalışanların performansını arttırmanın en önemli yollarından biri, çalışanların gelişime açık yönleri hakkında eğitimler ...

İŞ YAŞAMINDA EQ EMOTIONAL QUOTIENT/DUYGUSAL ZEKÂ’NIN ÖNEMİ VE GELİŞTİRME YÖNTEMLERİ

“Artık şirketler de işe alımlarda ve terfi süreçlerinde duygusal zekâyı hesaba katarak çalışmalar yapıyor. Etrafındaki kişilerin isteklerini...

İlginizi Çekebilir :

DEĞİŞİM YÖNETİMİNE ÇEVİK BİR YAKLAŞIM

İş dünyası tartışmasız son bir yılda son dokuz yıla göre daha fazla değişime uğradı. Sayısız gelişme birbirini izledi ve değişime uyum sağlamak başka birçok ...

İşsizliğin İnsan Psikolojisi Üzerindeki Etkileri

İşsizlik bireyleri yalnızca finansal olarak etkilemez. İşsizliğin bireyler üzerindeki etkilerini incelerken hem finansal hem de sosyolojik ve psikolojik ...

İŞ VE ÖZEL HAYAT İÇİN VERİMLİ ZAMAN YÖNETİMİ

“Başarıyı inşa etmenin en önemli adımlarından biri zamanı iyi yönetmek ve değerlendirebilmektir. Zaman, satın alamayacağımız ve geri getiremeyeceğimiz ...

Bloom’un Taksonomisini Öğrenme Hedefleri Oluşturmak İçin Nasıl Kullanabilirsiniz?

Bir iş hedefi için gerekli olan öğrenme seviyesinin anlaşılması, bir öğretim programının başarı ile planlaması için kritik öneme sahiptir. Her eğitim...