İş Yerinde Kaygıyı Kontrol Altına Almak
Soru: İş Ortamında Kaygı Yaşıyorsunuz ve Bunun Performansınızı Etkilediğini Düşünüyorsunuz. Kaygıya Ne Sebep Olur, Nasıl Sebep Olur?
Cevap: Kaygı (anksiyete), vücudun savunma sistemlerinin harekete geçmesi olarak düşünülebilir. Atalarımıza göre çevremizde çok fazla fiziksel tehlike ile yaÅŸamıyor olsak da, vücudumuz ve beynimiz – bir oda dolusu iÅŸ arkadaşına sunum yapmayı – bir yırtıcı görmeye benzer ÅŸekilde algılıyor ve devreye “savaÅŸ ya da kaç” mekanizmalarını sokuyor diyor Tufts Ãœniversitesi psikologlarından kaygı üzerinde uzmanlaÅŸan Christopher Willard. Bu duygu panik olarak tanımlanabilir – kalbimizin çarpması, avuçların terlemesi ve tehlikeyle yüzleÅŸmeye veya olabildiÄŸince hızlı kaçmaya hazırlanma.
Çoğu insan gündelik yaşantıda bir dereceye kadar kaygı yaşıyor, ancak bu düzey gündelik yaşayışı, kişinin benlik duygusunu veya bir konuya yoğunlaşıp çalışmayı olumsuz etkileyecek düzeye geldiğinde bir bozukluk haline geliyor diyor Anksiyete ve Agorafobi Merkezinin yöneticisi klinik psikolog Linda B. Welsh.
S: Kaygı Uyandıran Durumlarla Nasıl Başa Çıkabilirsiniz?
C: Kaygı tedavilerinin en başında yüzleÅŸme geliyor, bu durumlarla karşılaÅŸmak nihayetinde bu durumların yarattığı endiÅŸe, korku ve rahatsızlığı azaltıyor. ÇoÄŸu kaygı geleceÄŸe yönelik olduÄŸundan dolayı, kiÅŸinin kedini olumsuz duygular yaÅŸadığında durdurup onlar hakkında rasyonel bir düşünce sürecine girmesi yardımcı oluyor diyor Rose Center for Mind and Body’nin kurucusu psikoterapist Lauren Rose.
“Diyelim ki yaklaÅŸmakta olan bir performans deÄŸerlendirmesinden geçeceksiniz ve bu sizi çok kaygılandırıyor,” diyor. “Geçen sene içinde başınıza gelen en kötü olayı düşünün, öncesinde endiÅŸelendiÄŸiniz bir ÅŸey miydi? Patronunuzla aranız iyi, satışlar iyi gidiyor. Kendinize bunları hatırlatarak korkunun arkasında rasyonel bir gerekçe olmadığını tekrarlayın.”
Hazırlık yapmak da yardımcı oluyor. ÖrneÄŸin bir sunum hazırlıyorsanız bir arkadaÅŸ yardımı ile prova yapabilirsiniz. C. Willard’ın önerilerinden biri de sunum içerisinde kendinize, “burada derin bir nefes al”, “biraz durakla ve durduÄŸun yeri hisset” gibi notlar yazmak. Bu notlar birer sıfırlama tuÅŸu iÅŸlevi görerek zihninizi ÅŸimdiki zamana odaklıyor ve dikkat dağıtan olumsuz duygulardan uzaklaÅŸtırıyor.
Yeni ve tanıdık olmayan durumlar en çok kaygı yaratma potansiyeline sahip. Eğer yeni bir şey öğreniyorsanız bunun hakkında neden kaygı hissettiğinizi tespit etmeye çalışın, diyor L. Rose. Eksik olan bir beceriniz mi var, veya bir konuda kendinizi geliştirmeniz mi gerekiyor? Daha yavaş adımlar atmak faydalı olur muydu?
Eğer kaygı hayatınızın diğer alanlarını yani uykuyu, iştahı, etkileyecek boyuta geldiyse bir ruh sağlığı uzmanından yardım almayı öneriyor L. Welsh.
S: Bu Kaygının Yarattığı Enerjiyi Daha İyi Bir Performansa Yönlendirmek Mümkün mü?
C: L. Rose bu enerjiyi kontrolden çıkmış ÅŸekilde koÅŸturan bir at olarak düşünmeyi öneriyor. “Ne kadar güçlü olabileceÄŸini düşünün,” diyor. “Bu enerjiyi konuÅŸurken veya satış yaparken daha tutkuyla konuÅŸmak, veya yeni bir ÅŸey denerken daha istekli olmaya yönlendirmeye çalışın.”
YaÅŸadığınız kaygıyı çevrenizdekilere ve iÅŸ arkadaÅŸlarınıza olumsuz bir ÅŸey olarak anlatmayın diyor, C. Willard. ÖrneÄŸin, “Topluluk içinde konuÅŸmaktan nefret ediyorum,” veya “bilgisayarlardan anlamıyorum,” demek yerine: “Sen topluluk içinde konuÅŸurken sakin kalmak için ne yapıyorsun?” ÅŸeklinde bir iletiÅŸim kurun.
S: Yaşadığınız Kaygı İş Ortamıyla Sınırlı Gibi Gözüküyor. Yaşamış Olduğunuz Kaygıdan Kurtulmanın Tek Yolu Bu İşten Ayrılmak Olabilir mi?
C: Eğer işinizde bir süredir kaygı düzeyinizin çok yükseldiğini fark ediyor ancak hayatınızın diğer alanlarında buna benzer bir sıkıntı yaşamıyorsanız bu iş size uygun olmayabilir diyor C. Willard.
“Ä°ÅŸ yeri insan kaynaklarıyla veya bir yönetici ile sizin kaygı düzeyinizi azaltabilecek opsiyonları konuÅŸmadan iÅŸten ayrılmayın – belki iÅŸ tanımınızı deÄŸiÅŸtirmek, ve kaygılarınızdansa güçlü yönlerinizi ortaya çıkarabilecek bir deÄŸiÅŸiklik yapmak mümkün olabilir. Mesela topluluk içinde konuÅŸmak zorunda kalmayabilirsiniz,” diyor.
Veya nihayetinde belirli bir kaygı seviyesini normal olarak kabul edebilirsiniz. “ YetiÅŸkinler olarak geliÅŸmek için rahatlık alanlarımızı geniÅŸletmemiz ve yeni engelleri aÅŸmaya istekli olmamız gerekiyor,” diyor kaygı üzerine uzmanlaÅŸan Orenstein Solutions’un kurucusu Susan Orenstein.
Kaynak
Eilene Zimmerman; http://www.nytimes.com/2010/12/19/jobs/19career.html
Görsel: Chris Reed
Bu röportajın bir versiyonu basılı olarak 19 Aralık, 2010 tarihinde N.Y. Times’da çıkmıştır.
DBE Kurumsal Ölçme / Değerlendirme ve Eğitim Merkezi
Bizi Arayın Eğitmenlerimiz
Benzer İçerikler :
Başarı ve iyi performansın, patron tarafından övülmesi çalışanları inanılmaz motive ediyor ve kendilerini ekibin bir parçası gibi hissetmelerini sağlıyor. ...
Empati, sözlük anlamı olarak “kendimizi bir diÄŸer kiÅŸinin yerine koyup onun gibi hissedebilmek ve düşünmek” manasına gelmektedir. Dolayısıyla bu ...
ABD Çalışma Ä°statistikleri Bürosu’na göre, 4 milyon Amerikalı 4 Temmuz 2021 tarihinde istifa etti. Ä°stifalar nisan ayında zirve yaptı ve temmuz sonunda ...
Günümüz eÄŸitim dünyasında bireyler eÄŸitim hayatlarına çok erken yaÅŸlarda baÅŸlarlar. Çocukluk döneminde baÅŸlayan eÄŸitim hayatı pedagojik eÄŸitim yaklaşımlarÄ...
İlginizi Çekebilir :
İş yerinde iş birliğini ve verimi artırmanın en önemli yollarından biri, çalışanların arasında açık bir iletişim sağlamaktır. Çalışanlar fikirlerini paylaşma...
İletişim için en az iki birim, transfer edilebilecek duygu, düşünce veya bilgi ve bir iletişim kanalı gereklidir. İki birim olunduğunda ise iletişim kurmamak ...
Son zamanlarda, araştırmalar, ebeveynlerin iş stresinin aile ilişkilerine, çocukların ve ergenlerin psikolojisine bazı etkileri olduğunu gösteriyor. ...
İş hayatında mutlu olmak aynı zamanda başarıyı da beraberinde getiriyor. Yapılan işin sevilmesi, kendi yeteneklerine uygun ve sahip olunan değerlerle örtüşen ...