İŞ YERİNDE EMPATİNİN ÖNEMİ VE EMPATİK LİDERLİK
Empati faktörünün, bir yöneticinin iş performansına etki edip etmediğini göstermek için 38 ülkeden, 6.731 yöneticinin verilerinin dâhil olduğu kapsamlı bir analiz çalışması yapılmıştır. Yapılan bu analizde, iş yerinde empatinin, iş performansını olumlu şekilde etkilediği ortaya çıkmıştır.
Empatiyi en basit haliyle, başkalarının duygularını, düşüncelerini ve ihtiyaçlarını anlama becerisi olarak tanımlayabiliriz. Bu kıymetli yaşam becerisi, hayatlarımızın her alanında olduğu gibi iş yerlerimizde de çok kritik bir öneme sahiptir. Çalışanların ve yöneticilerin birbirlerine karşı empati duyabilmeleri, bu becerilerini kullanabilmeleri ve geliştirebilmeleri için en önemli faktör, empati becerisini tıpkı diğer iletişim becerilerinde olması gerektiği gibi üst düzeyde kullanabilen liderlerin olmasıdır. İş yerlerinde liderler, çalışanların hem yöneticileri hem de yol göstericileri, mentorlarıdır. Bu yüzden ilk önce yöneticiler ve liderler, bu beceriyi etkin bir şekilde kullanabilmeyi öğrenmelidirler.
İŞ YERİNDE EMPATİNİN FAYDALARI
- Çalışanların birbirleriyle kurduğu ilişkileri güçlendirir.
- Satış ve yatırım fırsatlarını artırır.
- Müşteri hizmetlerini geliştirir.
- İş görüşmelerinin daha sağlıklı bir ortamda gerçekleşmesini sağlar.
- Çalışanlar arasında yardımlaşmayı pekiştirir.
- Sorunların ve çatışmaların çözümüne katkı sağlar.
- Çalışanların objektif bir bakış açısı edinmelerini ve adil bir şekilde hareket etmelerini sağlar.
Şefkatli olma ve başkalarıyla sağlam bağlantılar kurma yeteneği, hem kişisel hem de profesyonel yaşamlarımız için çok değerlidir. İş yerinde çalışanların ve yöneticilerin birbirleriyle empati kurabilmeleri de iş yerindeki genel iletişim şeklini iyileştirir ve geliştirir. Özel yaşamlarımızdan ayrı olarak iş yeri bağlamında empatinin işlevi, çalışanların ilişkilerinde empatik bağlar kurarak birbirlerinin performanslarını ve motivasyonlarını arttırmalarıdır. Bu süreçte, ikisi birbiri ile sıklıkla karıştırılan sempati ve empati kavramları arasındaki farklı hatırlamak önemlidir. Sempati duymak, karşımızdaki kişinin hissettiklerini anlayıp o hisleri o kişiyle paylaşmak demektir. Fakat empati, karşımızdaki kişinin hissettiklerini anlayarak buna göre hareket edebilmektir. O kişinin hislerini paylaşmak yani bir duygudaşlık içine girmek söz konusu değildir. İş yerinde, hiç kimse diğer çalışanlara karşı sempati duymak zorunda değildir fakat onlarla empatik ilişkiler geliştirebilmek herkesin faydasına olacaktır.
EMPATİK LİDERLİK
ÇALIŞANLARIN TÜKENMİŞLİK BELİRTİLERİ OLUP OLMADIĞINA DİKKAT EDİN
Günümüzün iş dünyasında, tükenmişlik sendromu sıklıkla karşımıza çıkan gerçek bir sorundur. Yoğun stres ve baskı hissedilen zamanlarda çalışanlar ve yöneticiler, büyük risk altındadırlar. Böyle zamanlarda, çalışanlar her zamankinden daha fazla çalışmak zorunda kalabilirler. Ev ve iş hayatı arasındaki dengeyi kurmakta zorlanabilirler. Empati yeteneğine sahip yöneticiler ise böyle süreçlerde, tükenmişliğin ve hatta işten ayrılma ile sonuçlanan ciddi sorunların önüne geçebilirler. Çünkü çalışanların hissettiklerini, fiziksel ve ruhsal hallerini anlarlar ve buna göre stratejik bir şekilde hareket edebilirler. Ekip üyeleri ile tek tek görüşmeseler dahi onların mevcut iş yükü ile nasıl başa çıktıklarını görürler ve en ideal çalışma ortamını oluşturmak için hızlı çözümler üretebilirler. Bazı zamanlarda yöneticilerin iş yükünü hafifletmeleri mümkün olmasa dahi, çalışanların ne kadar çaba gösterdiğini görmeleri ve onları takdir etmeleri de çalışanların motivasyonunu yükseltmektedir.
ÇALIŞANLARIN İHTİYAÇLARINA, HAYALLERİNE VE HEDEFLERİNE İÇTENLİKLE İLGİ GÖSTERİN
Duygusal zekanın da en önemli göstergelerinden biri olan empati kabiliyetine sahip liderler, çalışanların memnuniyetini ve performanslarını yükseltebilmek için, her ekip üyesinin ihtiyaçlarını, hedeflerini ve hayallerini anlamaya çalışır. Çalışanlarla ilgili bu tür bilgilere sahip olmak, organizasyonel süreçlerde görev dağılımı yaparken de liderlerin karar vermelerini kolaylaştırır. Yöneticilerinin kendilerini bu şekilde tanıdığını ve anlaşılabildiklerini hisseden çalışanlar ise işlerine ve şirketlerine daha bağlı olurlar. Dolayısıyla motivasyonları yükselir ve performansları da artar.
Bir yönetici olarak,
- Çalışanlarınızla empatinin önemi hakkında konuşun.
- Etkili dinleme becerileri ile ilgili eğitimler, seminerler organize edin.
- Çalışanlar için rol model olun. Sorunları çözerken, çatışmaları engellerken empati kurmanın olumlu etkilerini gösterin.
- Çalışanları, merhametli, anlayışlı ve saygılı olmaya teşvik edin.
Bazı liderler, bu kıymetli yaşam becerisine hali hazırda sahiptirler. Bazı liderler ise empati kurmakta zorluk çekebilirler ve bu durum da oldukça doğaldır. Bazı liderler ise empati kurmak ile profesyonel sınırları korumak arasındaki dengeyi korumakta zorlanabilirler. Neyse ki, empati sabit bir özellik değildir ve empatik liderlik öğrenilebilirdir. Yeterli zaman ve çaba gösterildiğinde, eğitim veya diğer gelişim fırsatları değerlendirildiğinde, tecrübeli liderlerden koçluk desteği alındığında her lider empati becerilerini geliştirebilir ve bu becerileri iş yerinde etkin bir şekilde kullanmayı öğrenebilir.
KAYNAK
Gentry W.A., Weber T.J., & Sadri G., (2017). Emphaty in the workplace: a tool for effective leadership. Creative for Creative Leadership.
DBE Kurumsal Ölçme / Değerlendirme ve Eğitim Merkezi
Bizi Arayın Eğitmenlerimiz
Benzer İçerikler :
İşverenler, işe alma sürecinde sizi birtakım testlere tabi tutarlar. Hem başvuru süreçlerinde hem de kariyer hayatınız boyunca bilmeniz gereke...
Yaratıcı sınıfın yükselişi değerlerde, normlarda ve tutumlarda güçlü ve önemli bir değişime yol açtı. Bu sınıfın bütün üyeleri ister artist, ister mühendis,...
İş dünyasında giderek yükselen Y jenerasyonu ne istediğinin farkında ve bunun yöneticisi tarafından da bilinmesini istiyor. Yeteneklerini etkin bir şekilde ...
Mavi Yakalı çalışanların olduğu üretim yapılan fabrikalarda yaşanan iş kazalarının azaltılması ve iş güvenliğinin artırılması amacıyla gerçekleştirilen bir ...
İlginizi Çekebilir :
İnsan zekası; soyut düşünme, algılama, yargılama, sonuç çıkartma ve akıl yürütme kapasitesini ifade eden birçok düşüncesel yeteneğin karışımı olarak...
“İş dünyasında çalışanlardan, yaratıcılığı, bilgi birikimini ve yeteneklerini kullanarak gereğinde bir şekilde görevlerini yerine getirmeleri beklenir....
Eleman seçiminde psikometrik testlerin uygulanmasının temel amacı kurumun beklentilerine, ihtiyaçlarına ve yetkinliklerine en uygun kişilerin objektif...
İşsizlik bireyleri yalnızca finansal olarak etkilemez. İşsizliğin bireyler üzerindeki etkilerini incelerken hem finansal hem de sosyolojik ve psikolojik ...