Kurumsal GeliÅŸim Merkezi

DUYGUSAL DAYANIKLILIK (RESILIENCE)

DUYGUSAL DAYANIKLILIK (RESILIENCE)
 
“Yapılan araÅŸtırmalar, duygusal dayanıklılığın öğretilebilen ve öğrenilebilen bir yetenek olduÄŸunu gösteriyor. Bu yetenek çalışanlara kazandırıldığında, çalışanların saÄŸlık sorunu masraflarının azaldığı, performanslarının arttığı ve çalışan deÄŸiÅŸim oranının azaldığı görülüyor.”
 
Hem kiÅŸisel hem de mesleki hayatımızda zaman zaman güçlüklerle, engellerle karşılaÅŸabiliriz ve yoÄŸun bir stres altına girebiliriz. ‘’Duygusal dayanıklılık’’ ise kiÅŸinin tüm bu zorlu süreçlere ayak uydurabilme ve zorluklarla baÅŸ edebilme kapasitesidir. Bazı insanlar bu zorlu süreçlerde kolayca ümitsizliÄŸe kapılabilir, geri çekilip pes edebilir. Ama duygusal dayanıklılığı yüksek olan insanlar, stres yaÅŸadıkları durumlarda kolaylıkla toparlanabilir ve saÄŸlıklı bir ÅŸekilde, yıpranmadan bu süreci atlatabilirler. 
Duygusal dayanıklılığı yüksek insanların beş temel özelliği vardır.
Deneyimlerden ders çıkartmak
Deneyimlerden bir anlam çıkartmak 
İnkarcılıktan kaçınarak gerçeği kabullenmek
Disiplini sağlamak ve onu sürekli kılmak
Olumlu bir tutum içinde kalabilmek
 
AraÅŸtırmacılar, ciddi düzeyde dezavantajlı koÅŸullarda büyüyen bireylerin, nispeten daha rahat bir çocukluk dönemi geçirmiÅŸ bireylere göre yetiÅŸkinlik döneminde çok daha baÅŸarılı olduklarını gözlemlemiÅŸ ve bunun sebeplerini ortaya koymak için birçok çalışma yapmıştır. 
Bazı araştırma sonuçlarına göre duygusal dayanıklılığı yüksek bireylerin, zaman içerisinde olumlu bir adaptasyon geliştirdiği görülmüştür. Ayrıca kişinin duygusal dayanıklılığı ne kadar yükselirse, depresyon, anksiyete ve travma sonrası stres bozukluğu gibi psikolojik sorunlar yaşama ihtimalinin de o kadar düştüğü fark edilmiştir. (Graber R., vd., 2015)
 2011 yılında yapılan ‘’Küresel Ä°yilik Hali Endeksi’’ kiÅŸilerin stres durumunu üçe ayırıyor: 
Ä°yi olma hali
Zorlanma hali
Acı çekme hali 
Türkiye’deki vaziyete baktığımızda, ülkedeki çalışan insanların sadece %25’i iyi olma halinde hissederken, %56’sı zorlanma halinde ve %20’sinin ise acı çekme halinde olduÄŸu görülüyor. Bu sonuçlar Türkiye’deki çalışanların, duygusal dayanıklılığı kazandırma çalışmalarına ne kadar ihtiyaç olduÄŸunu açıkça göstermektedir. Yapılan araÅŸtırmalar duygusal dayanıklılığın öğretilebilen ve öğrenilebilen bir yetenek olduÄŸunu gösteriyor. Bu yetenek çalışanlara kazandırıldığında, çalışanların saÄŸlık sorunu masraflarının azaldığı, performanslarının arttığı ve çalışan deÄŸiÅŸim oranının azaldığı görülüyor. 
 
Duygusal Dayanıklılığı Güçlendirmek İçin Neler Yapılabilir ?
 
BiliÅŸsel Yükünüzü Bölümlere Ayırın 
Gün içerisinde yapmanız gereken iş aktivitelerini, örneğin; maillere dönüş yapma, toplantılara katılma, rapor hazırlama veya analiz yapma gibi sorumluluklarınızı gruplandırın. Her birine belirli zaman aralıklarında vakit ayırarak o an sadece tek bir işe konsantre olun.
Mola Verin 
Bir insanın kendisini önündeki iÅŸine verip odaklanarak çalışabilme süresi 90 ila 120 dakika arasında deÄŸiÅŸkenlik gösteriyor. Bu yüzden gün içinde belirli zaman aralıklarında kısa süreli dahi olsa molalar vermek, zihnin daha berrak olmasını saÄŸlayacak, odaklanmayı artıracak ve en önemlisi duygusal dayanıklılık kapasitesini de artıracaktır. 
Kendinize Geri Çekilip Düşünme Fırsatı Verin
Stresli anlarda, o anı durdurarak duruma uzaktan objektif bir gözle bakabilmeli ve ardından sorunu çözmeye çalışmalısınız. Strese sebep olan durumu merkezinizden kaldırarak olayı yeniden ele almak, daha sağlıklı düşünmenize ve hareket etmenize yardımcı olacaktır. Tüm duygu ve düşüncelerinizi sakince değerlendirdikten sonra yaşanan olaylar karşısında daha doğru bir tepki verdiğinizi fark edeceksiniz.
Kendinize ve Diğer Bireylere Karşı Şefkatli Olun
DiÄŸer insanlara karşı beslediÄŸimiz ÅŸefkatin çok daha azını bile kendimize karşı gösteremediÄŸimizi fark ettiniz mi? Özellikle mesleki hayatımızda her ÅŸeyin en mükemmel ÅŸekilde tamamlanması için kendimize gereÄŸinden çok yüklenebiliriz ve bir baÅŸkasının başına geldiÄŸinde üzüleceÄŸimiz durumların içerisine bizzat kendimizi sokabiliriz. Bu durumlarda yine geriye çekilip kendimize, dinlenmek ve yenilenmek için zaman tanımalıyız. KiÅŸinin kendisine ve baÅŸkalarına duyduÄŸu ÅŸefkat, pozitif duyguları ve pozitif iÅŸ iliÅŸkilerini artırarak bireyleri iÅŸbirliÄŸine teÅŸvik ediyor. Åžefkat arttırma eÄŸitimleri verilerek ÅŸefkatin ön planda olduÄŸu kurum kültürlerinin teÅŸvik edilmesi de iÅŸ verimliliÄŸini artıyor. 
 
Kaynakça
 
Graber R., Pichon F., & Carabine E., (2015). Psychological resilience. Overseas Development Institute. 
Fletcher D., Sarkar M., (2013). Psychological resilience: a review critique of definitions, concepts and theory. European Psychologist 18(1). https://doi.org/10.1027/1016-9040/a000124
Tekeli M., Tekeli E.K., (2021). The mediating role of emotional intelligence on the impact of locus of control on psychological resilience: an application for hotel businesses. Journal of Tourism and Gastronomy Studies 9(1) 1-23. 
 
Kurumsal Gelişim Merkezi Bölümü

DBE Kurumsal Ölçme / Değerlendirme ve Eğitim Merkezi
Bizi Arayın  EÄŸitmenlerimiz

Benzer İçerikler :

İŞ YERİNDE STRESLE BAŞA ÇIKMANIN YOLLARI

Çok çalışmak ile fiziksel ve ruhsal saÄŸlığı olumsuz etkileyecek kadar “hırpalanmak” birbiriyle karıştırılmamalıdır. Hangi iÅŸle meÅŸgul olursanız ...

Çevresindekileri rahatsız eden davranışlar sergileyen bir çalışana nasıl yardım edilir?

EÄŸer bir toplantı sırasında kendisinden sorumlu olduÄŸunuz bir çalışanınız konuÅŸurken kendinizi kötü hissettiyseniz, ekibinizin bir üyesinin kendini küçÃ...

DBE İş Kazalarını Önleme Projesi

DBE tarafından sanayi sektöründe yaşanan iş kazalarının azaltılması ve iş güvenliğinin artırılması amacıyla gerçekleştirilen özel bir projedir. Bu amaçla Mavi ...

SOSYAL MEDYA KULLANIMININ Ä°Åž HAYATINA ETKÄ°LERÄ°

“Günümüzde sosyal medya platformları hayatlarımızın vazgeçilmez bir parçası haline geldi.  Kontrolsüzce kullanıldığında bize hem psikolojik hem de ...

İlginizi Çekebilir :

İş Dünyasında Aşil Sendromu (Gizli Başarısızlık Korkusu)

“Ä°ÅŸ dünyasında çalışanlardan, yaratıcılığı, bilgi birikimini ve yeteneklerini kullanarak gereÄŸinde bir ÅŸekilde görevlerini yerine getirmeleri beklenir....

İşe Alımda Neden Psikometrik Test ve Envanter Kullanılmalı?

Personel seçimini, en basit ÅŸekliyle “belirli bir görev için en uygun adayı seçmek” olarak tanımlarsak, bu sürecin temel hedefinin en uygun adayı ...

Ä°ÅŸ Bulmak Zor, Ä°ÅŸe BaÅŸlamak Ondan da Zor

Hiç tanımadığınız insanların bulunduğu ve kimsenin de sizi tanımadığı bir ortamda yalnız başına bulunmak her zaman zordur. Yeni bir işe başlayan biri, hiç...

CQ (Kültürel Zeka): Kültürlerarası Farklılıkları Yönetebilmek

İnsan zekası; soyut düşünme, algılama, yargılama, sonuç çıkartma ve akıl yürütme kapasitesini ifade eden birçok düşüncesel yeteneğin karışımı olarak...