Basında Dbe

Mesai Saatleri Dışında E-Maillere Bakmamak Çalışanların Hakkı

Mesai Saatleri Dışında E-Maillere Bakmamak Çalışanların Hakkı

İK danışmanlık firması Randstad’ın araştırmasına göre çalışanların yüzde 42’si tatil zamanlarında da maillerini kontrol etme zorunluluğu hissediyor. Tatilde veya dinlenme saatlerinde iş e-maillerine bakmak stres ve tükenmişlik sorunlarına yol açıyor. Fransa’da 1 Ocak 2017’de yürürlüğe giren ve 50'den fazla kişi çalıştıran İşletmelerde çalışanların mesai saatleri dışında iş e-maillerine bakmasının zorunluluğunu ortadan kaldıran yasanın çıkış noktası da tükenmişlik sendromu. Avrupa’da Volkswagen ve Daimler bu konuda çok önceden adım atmışlardı. Volkswagen 2012’de çalışanlarının akıllı telefonlarına mesai saatleri dışında gelen mailleri engellerken, Daimler de çalışanlar tatildeyken gelen mailleri silme yoluna gitti. Uzmanlar, özellikle tatil dönemlerinde çalışanların işten tamamıyla uzaklaşması ve dinlenmeleri için cep telefonlarından, laptoplardan uzak durmalarını, telefonla iş görüşmesi yapmamalarını ve e-maillerine bakmamalarını tavsiye ediyorlar.

Çalışanların Yüzde 42'si Tatilde Maillerini Kontrol Etme Zorunluluğu Hissediyor

Tatilde e-mail’e bakmak çalışanı tüketiyor.

Mesai saatleri dışında akşamları, hafta sonları hatta tatilde bile çalışmak tükenmişlik sendromunu körüklüyor. Bu da pek çok sağlık ve ilişki problemini beraberinde getiriyor. İK danışmanlık firması Randstad’ın araştırmasına göre çalışanların yüzde 42'si tatil zamanlarında da maillerini kontrol etme zorunluluğu hissediyor. Tatilde veya dinlenme saatlerinde iş e-maillerine bakmak stres ve tükenmişlik sorunlarına yol açıyor. Fransa’da 1 Ocak 2017’de yürürlüğe giren yasaya göre 50’den fazla kişi çalıştıran işletmeler, personelin e-mail alması ve göndermesi gereken saatleri belirleyecek. Çalışanlar mesai saatleri dışında iş e-maillerine bakmak zorunda olmayacak. Fransa’da bazı firmalar tükenmişlik sendromunu ve fazla çalışmayı engellemek için önceden tedbirlerini almışlardı bile. Örneğin; Volkswagen 2012’de çalışanlarının akıllı telefonlarına mesai saatleri dışında gelen mailleri engellerken, Daimler de çalışanlar tatildeyken gelen mailleri silme yoluna gitti. Uzmanlar, özellikle tatil dönemlerinde çalışanların işten tamamıyla uzaklaşması ve dinlenmeleri için cep telefonlarından, laptoplardan uzak durmalarını, telefonla iş görüşmesi yapmamalarını ve e-maillerine bakmamalarını söylüyorlar. Bunun için tatile çıkmadan önce ayarlama yapmak, siz yokken maillerinize kimin bakacağım belirlemek, tatilde olduğunuzda irtibat kurulacak kişilerin bilgilerini içeren bir otomatik dönüş maili atmak işe yarayabilir. DBE Davranış Bilimleri Enstitüsü Kurumsal Gelişim Merkezi Yöneticisi Psikolog Ayşegül Horozoğlu, tatilin amacının rahatlamak olduğunu, bu yüzden tatilde çalan telefonlar ya da laptop ile iş yapıyor olmanın tatilin amacından çok uzak olduğunu söylüyor: “Tatil, işten sadece bedenen uzaklaşmak değil zihnen ve ruhen de uzaklaşmak demektir. Çok acil durumlar dışında aranmamakta fayda var. Eğer iş tanımı gereği çok iletişimde olunması gerekiyorsa, günün belli saatleri telefon ile konuşmaya ayrılabilir.” Tabii bazı mesleklerde işten tamamen uzaklaşmak mümkün olmayabiliyor. Mesela doktorlar, avukatlar, danışmanlar, psikologlar her an aranabilirler ve arandıklarında telefona cevap vermek hatta bazen tatili yarım bırakıp dönmek durumunda kalabilirler. Birçok çalışan da iş yerlerinden izin alamıyor ve ekonomik sorunlar yüzünden tatil yapamıyor. Bu durumun öncelikle çalışma motivasyonunu etkilediğini söyleyen Horozoğlu, “Yoğun çalışan, uzun sure tatil yapamayan ve dinlenemeyen kişilerin de tükenmişlik sendromu dediğimiz problemle karşı karşıya kaldığını görebiliyoruz. Günümüzde tükenmişlik sendromu oldukça sık görülüyor. Kişi tükenmişlik sendromu içinde sürekli gergin oluyor ve kendisini mutsuz hissediyor. Duygusal açıdan tükendiğini ve kimseye bir şey veremeyeceğini düşünüyor. Bu durum yorgunluktan tamamen farklı; çünkü uyuyarak ya da dinlenerek gerginlik ve mutsuzluktan kurtulamıyor. En iyi çözüm, tatil dışında yaşamın her evresinde kişinin kendine nitelikli zaman ayırmasıdır. Nitelikli zamanla anlatmak istediğim; stresli iş ve yaşam koşullarının, ağır çalışma temposunun içinde, kişi kendisine her gün en az yarım saat zaman ayırmaya çalışmalıdır,” diyor.

Hürriyet İK & Yeni Ekonomi / Haziran 2017

Haberin devamını pdf formatında okumak için tıklayınız.

Benzer İçerikler :

Okula Dönüş Sendromu Yaşamayın

“Pek çok öğrenci tatili dinlenerek geçirdi. Peki, şimdi ne olacak? DBE Davranış Bilimleri Enstitüsünden Uzman Psikolog Ayşegül Moral, ‘Okula Dönüş ...

Gülelim Güzelleşelim

Kendilerine gülen, bizi de güldüren komik kadınlar... Kendilerini gün geçtikçe daha çok ortaya çıkarıyor, hayatımızı hafifletiyorlar. Bunu nasıl...

Günlük hayatta nispeten masum görünebilen dedikodunun iş yerine taşınınca zararları profesyonelleşiyor. Özellikle zam, kriz ve yönetim değişimi dönemlerinde ...

İş Dünyasının Koçluk İhtiyacı Yetenek Yönetimine Odaklandı

Kişisel ve profesyonel alanda verimi artırmak amacıyla alınan koçluk hizmeti, yetenek yönetiminin merkezinde yer almaya başlıyor. İK ve yetenek geliştirm...

İlginizi Çekebilir :

İş dünyasının Z kuşağı ile imtihanı

Y kuşağından farklı davranış şekillerine sahip olan Z kuşağı, sabırsız, aceleci ve sıkılgan. Bu kuşak iş dünyasına yavaş yavaş girerken şirketler de bu neslin ...

Aldatılmak Terör Mağduru Olmak Kadar Ağır Bir Travma

"En büyük acı dediğimiz zaman hepimiz ölümü düşünürüz. Ama bir yandan da aslında hepimiz ölümü bilerek büyürüz. Din de, sosyal çevre de bizi buna hızla ...

10 Soruda Otorite

Günümüz aileleri, önceki kuşağın tersine çocuklarıyla arkadaş gibi olmaya çalışıyor ama bu kez de otorite konusunda zorlanıyorlar. Arkadaşlıkla otorite...

Ruhunuza bahar temizliği yapın

Güneşin yüzünü iyice göstermeye başladığı bahar ayları, bedensel ve ruhsal değişimleri de beraberinde getiriyor. Bazı insanların içini 'kıpır kıpır' ...