Mesai Saatleri Dışında E-Maillere Bakmamak Çalışanların Hakkı
Ä°K danışmanlık firması Randstad’ın araÅŸtırmasına göre çalışanların yüzde 42’si tatil zamanlarında da maillerini kontrol etme zorunluluÄŸu hissediyor. Tatilde veya dinlenme saatlerinde iÅŸ e-maillerine bakmak stres ve tükenmiÅŸlik sorunlarına yol açıyor. Fransa’da 1 Ocak 2017’de yürürlüğe giren ve 50'den fazla kiÅŸi çalıştıran Ä°ÅŸletmelerde çalışanların mesai saatleri dışında iÅŸ e-maillerine bakmasının zorunluluÄŸunu ortadan kaldıran yasanın çıkış noktası da tükenmiÅŸlik sendromu. Avrupa’da Volkswagen ve Daimler bu konuda çok önceden adım atmışlardı. Volkswagen 2012’de çalışanlarının akıllı telefonlarına mesai saatleri dışında gelen mailleri engellerken, Daimler de çalışanlar tatildeyken gelen mailleri silme yoluna gitti. Uzmanlar, özellikle tatil dönemlerinde çalışanların iÅŸten tamamıyla uzaklaÅŸması ve dinlenmeleri için cep telefonlarından, laptoplardan uzak durmalarını, telefonla iÅŸ görüşmesi yapmamalarını ve e-maillerine bakmamalarını tavsiye ediyorlar.
Çalışanların Yüzde 42'si Tatilde Maillerini Kontrol Etme Zorunluluğu Hissediyor
Tatilde e-mail’e bakmak çalışanı tüketiyor.
Mesai saatleri dışında akÅŸamları, hafta sonları hatta tatilde bile çalışmak tükenmiÅŸlik sendromunu körüklüyor. Bu da pek çok saÄŸlık ve iliÅŸki problemini beraberinde getiriyor. Ä°K danışmanlık firması Randstad’ın araÅŸtırmasına göre çalışanların yüzde 42'si tatil zamanlarında da maillerini kontrol etme zorunluluÄŸu hissediyor. Tatilde veya dinlenme saatlerinde iÅŸ e-maillerine bakmak stres ve tükenmiÅŸlik sorunlarına yol açıyor. Fransa’da 1 Ocak 2017’de yürürlüğe giren yasaya göre 50’den fazla kiÅŸi çalıştıran iÅŸletmeler, personelin e-mail alması ve göndermesi gereken saatleri belirleyecek. Çalışanlar mesai saatleri dışında iÅŸ e-maillerine bakmak zorunda olmayacak. Fransa’da bazı firmalar tükenmiÅŸlik sendromunu ve fazla çalışmayı engellemek için önceden tedbirlerini almışlardı bile. ÖrneÄŸin; Volkswagen 2012’de çalışanlarının akıllı telefonlarına mesai saatleri dışında gelen mailleri engellerken, Daimler de çalışanlar tatildeyken gelen mailleri silme yoluna gitti. Uzmanlar, özellikle tatil dönemlerinde çalışanların iÅŸten tamamıyla uzaklaÅŸması ve dinlenmeleri için cep telefonlarından, laptoplardan uzak durmalarını, telefonla iÅŸ görüşmesi yapmamalarını ve e-maillerine bakmamalarını söylüyorlar. Bunun için tatile çıkmadan önce ayarlama yapmak, siz yokken maillerinize kimin bakacağım belirlemek, tatilde olduÄŸunuzda irtibat kurulacak kiÅŸilerin bilgilerini içeren bir otomatik dönüş maili atmak iÅŸe yarayabilir. DBE Davranış Bilimleri Enstitüsü Kurumsal GeliÅŸim Merkezi Yöneticisi Psikolog AyÅŸegül HorozoÄŸlu, tatilin amacının rahatlamak olduÄŸunu, bu yüzden tatilde çalan telefonlar ya da laptop ile iÅŸ yapıyor olmanın tatilin amacından çok uzak olduÄŸunu söylüyor: “Tatil, iÅŸten sadece bedenen uzaklaÅŸmak deÄŸil zihnen ve ruhen de uzaklaÅŸmak demektir. Çok acil durumlar dışında aranmamakta fayda var. EÄŸer iÅŸ tanımı gereÄŸi çok iletiÅŸimde olunması gerekiyorsa, günün belli saatleri telefon ile konuÅŸmaya ayrılabilir.” Tabii bazı mesleklerde iÅŸten tamamen uzaklaÅŸmak mümkün olmayabiliyor. Mesela doktorlar, avukatlar, danışmanlar, psikologlar her an aranabilirler ve arandıklarında telefona cevap vermek hatta bazen tatili yarım bırakıp dönmek durumunda kalabilirler. Birçok çalışan da iÅŸ yerlerinden izin alamıyor ve ekonomik sorunlar yüzünden tatil yapamıyor. Bu durumun öncelikle çalışma motivasyonunu etkilediÄŸini söyleyen HorozoÄŸlu, “YoÄŸun çalışan, uzun sure tatil yapamayan ve dinlenemeyen kiÅŸilerin de tükenmiÅŸlik sendromu dediÄŸimiz problemle karşı karşıya kaldığını görebiliyoruz. Günümüzde tükenmiÅŸlik sendromu oldukça sık görülüyor. KiÅŸi tükenmiÅŸlik sendromu içinde sürekli gergin oluyor ve kendisini mutsuz hissediyor. Duygusal açıdan tükendiÄŸini ve kimseye bir ÅŸey veremeyeceÄŸini düşünüyor. Bu durum yorgunluktan tamamen farklı; çünkü uyuyarak ya da dinlenerek gerginlik ve mutsuzluktan kurtulamıyor. En iyi çözüm, tatil dışında yaÅŸamın her evresinde kiÅŸinin kendine nitelikli zaman ayırmasıdır. Nitelikli zamanla anlatmak istediÄŸim; stresli iÅŸ ve yaÅŸam koÅŸullarının, ağır çalışma temposunun içinde, kiÅŸi kendisine her gün en az yarım saat zaman ayırmaya çalışmalıdır,” diyor.
Hürriyet İK & Yeni Ekonomi / Haziran 2017
Haberin devamını pdf formatında okumak için tıklayınız.
Benzer İçerikler :
Son dönemde yapılan bir araştırmaya göre kadın liderler, kurumların kârlılığını arttırıyor. DBE Davranış Bilimleri Enstitüsü'nden Müşteri İlişkiler...
Bırakın Çocuğunuz Güneşi Maviye boyasın, Gökyüzünü Kırmızı Renkte Hayal Etsin Tahta parçasından kayık, karton kutudan uçak yapsın ki yetişkin birey...
Çocukların yaratıcı düşünmelerini ve yaşama daha farklı açıdan bakmalarını sağlıyor oyun ve oyuncaklar. Yararlı olabilmeleri için ise oyunların içeriği ve ...
Okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve lisede okuyan yaklaşık 18 milyon öğrenci ve 900 bin öğretmen 20 Ocak Cuma gününden itibaren yarıyıl tatiline ...
İlginizi Çekebilir :
Pek çoÄŸumuz bayram tatilini yıllık izinleriyle baÄŸlayıp, uzun bir tatil yapıyor. Tatil yapmak herkes için çok gerekli. Zihnen ve bedenen dinlenmek, farklÄ...
Okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve lisede okuyan yaklaşık 18 milyon öğrenci ve 900 bin öğretmen 20 Ocak Cuma gününden itibaren yarıyıl tatiline ...
Bir ilişkide insan karşı taraf hakkında her şeyi bilebilir mi? İnsanların evlilikte dahi eşinden sakladığı sırları olabilir mi? Peki bu sırlar, ...
DBE Davranış Bilimleri Enstitüsü Kurucu Başkanı Psikolog Emre Konuk ve ekibinin yapacağı özel bir araştırma ile tıbben nedenleri tam olarak ortaya konamayan ...