Bırakın çocuğunuz güneşi maviye boyasın
Bırakın Çocuğunuz Güneşi Maviye boyasın, Gökyüzünü Kırmızı Renkte Hayal Etsin
Tahta parçasından kayık, karton kutudan uçak yapsın ki yetiÅŸkin birey olduÄŸunda karşılaÅŸtığı problemler karşısında alternatif çözümler üretebilsin. Davranış Bilimleri Enstitüsü’nden klinik psikolog GülÅŸah Ergin ve AyÅŸegül Moral, hayal gücü geliÅŸmiÅŸ çocukların ileride sorunlarla karşılaÅŸtıklarında nasıl davranış sergileyeceklerini anlattı ve hayal gücünü geliÅŸtirmek için birtakım öneriler verdi.
Uzman Klinik Psikolog Gülşah Ergin:
“Hayal gücü, zihnin hayal edebilme yani olmayanı ya da görülemeyeni zihinde canlandırabilme becerisidir ve tüm çocuklarda doÄŸuÅŸtan vardır. Bu zamanla ya geliÅŸir ya da körelir. Buna yön veren en önemli faktör ailedir. Bu noktada anne-babalar tarafından yapılan en büyük hata çocuklarına “olması gereken”i öğretmeye çalışmaktır. Yani güneÅŸi maviye, gökyüzünü sarıya boyayan bir çocuÄŸu hata yapmış olarak algılayıp onu düzeltmeye çalışmak, eleÅŸtirmek daha da kötüsü bunun için ona kendini suçlu hissettirmektir. Halbuki hayal gücünde sınır yoktur: Orada güneÅŸ mavi de olabilir, yeÅŸil de. Bu tarz yanılgılara düşen anne-babalar çocuklarda doÄŸal olarak bulunan bu yeteneÄŸi kullanmalarını engellemiÅŸ ve uzun vadede de onu köreltmiÅŸ olurlar. Bu durum, çocuÄŸun özgün fikirler bulma ve problem çözme gibi baÅŸka becerilerini geliÅŸtirebilmesinde ciddi bir tehdit oluÅŸturur. Hayal gücü desteklenmemiÅŸ bir çocuÄŸun orijinal fikirler üretebilmesi ya da yaÅŸamda karşılaÅŸtığı problemlere karşı alternatif çözüm yollarını düşünüp uygulayabilmesi de çok zordur. Çocukların hayal güçlerini desteklemek için izlenebilecek en doÄŸru yol onlara uyarıcı açısından zengin ortamlar saÄŸlamak olacaktır. Bu çocukların mümkün olduÄŸunca farklı renklerle iç içe olması, farklı sesler duyması, farklı materyallere dokunması gibi beÅŸ duyu oranıyla keÅŸfedebileceÄŸi, olabildiÄŸince deÄŸiÅŸik öğrenme ortamlarının saÄŸlanması demektir.”
Böyle ortamda yetişen çocukların iç dünyası zenginleşir ve dış dünyaya karşı duyarlılığı artar. 2-3 yaşından sonra dil ve zihinsel gelişime bağlı olarak çocuk, soru sorarak ve oyun oynayarak dünyayı keşfeder. Gösterilmesi gereken en doğru yaklaşım sorulara uygun bir şekilde yanıt vermek ya da kendisinin bulması için ona yardımcı olmak olacaktır. Ayrıca sınırlar, kurallar kovmadan, içinden geldiği gibi oyun oynaması için teşvik etmek de çocuğun aktif öğrenmesini ve hayal gücünü geliştirecektir. Böylelikle merakını ortaya koyabilen, fikirlerini ifade edebilen ve yaparak-yaşayarak öğrenen çocuk, öz güveni yüksek bir birey olacaktır.
Uzman Klinik Psikolog Ayşegül Moral:
“Çocukların bir yetiÅŸkin tarafından kısıtlanmadan ve herhangi bir ÅŸey öğrenme kaygısı yaÅŸamadan serbestçe oynadıkları hayali oyunlar, geliÅŸimin çok önemli bir parçasını oluÅŸturur. GeliÅŸimsel süreçlere bakıldığında çocuÄŸun hayal gücü geliÅŸiminin oyun kurma becerilerinin geliÅŸimiyle paralel olduÄŸu görülür. Ä°lk yıllarda çocuk fiziksel becerilerine dayanan oyunlar oynarken daha sonraki yıllarda bu oyunlar yerini somut ve soyut oyunlara bırakır. Ä°lk dönemlerde çocuklar hareket becerilerine yönelik olarak atma, tutma, koÅŸma oyunlarını daha çok oynar ve zevk alırlar.”
AkÅŸam Gazetesi / 25.04.2015
Haberin devamını pdf formatında okumak için tıklayınız.
Benzer İçerikler :
Kurum kültürünü oluşturmaya çalışan şirketler, yaşadıkları çalışan sirkülasyonu ile birlikte amaçlarına ulaşmakta zorlanıyor. Eleman göçünü aza indiren...
Her geçen gün kitap okumaya ilgi azalıyor. Aileler çocuklarını teknoloji çağının kurbanı yapmamak için kitap okuma alışkanlığını çocuklarına kazandırmayÄ...
Bebek sahibi olmak ebeveynler için mutluluk ve heyecan verici bir yandan da stresli bir deneyim. Ancak toplumda idealize edilmiş annelik rolü ve anne olmakla ...
Kaygı ve Stres ile Nasıl Baş Edilmeli? Ebeveynler İçin TEOG'a Hazırlık Taktikleri Başarı odaklı eğitim modelleriyle dikkat çeken Koray Varol ...
İlginizi Çekebilir :
Terör olayları gibi pek çok durum, her yaştan insanın davranışlarında değişimlere yol açabiliyor, Yaşanan acılar ve kayıplara, dolaylı yoldan maruz kalınsa ...
Sadece bir uyarısı var Konuk'un, o da çocuklara değil, ebeveynlere ve okul yöneticilerine: "Asıl kıyafet meselesini büyütenler, 'En iyi beni...
Cep harçlığının verilmesi, aileden aileye değişiklik gösterse de, çevresindeki arkadaşlarından çok farklı kalmayacağı bir yaşta başlamalıdır. Bu konudaki asıl ...
Yale Ãœniversitesi’nden Prof. Nicholas Christakis ‘Apollo’nun Oku’ adlı kitabında pandemi sonrası hedonizm patlaması yaÅŸanacağına dair ...