Yöneticiler İçin Başarı Stratejileri 6
CCL’in (Center for Creative Leadership) “başarılı yöneticiler” ve “inişe geçen” yöneticilerle yaptığı araştırmayı özetlemeyi bu hafta bitiriyoruz.
Hatırlayacak olursak “inişe geçen” yöneticiler; insanlarla ilişkilerinde sorun yaşıyorlar, yetenekli insanları ekiplerinde toplayamıyorlar ve ekiplerini iyi yönetemiyorlar ve iş hedeflerine ulaşmada başarılı olamıyorlardı. Dördüncü özellikleri ise; değişememeleri ya da değişmek istememeleri ve uyum sağlayamamaları.
Değişim ve Uyum
Başarılı yöneticilerin bir özelliği zamanla daha bir kendilerini kontrol edebilir hale gelmeleri ve zor durumlarla daha rahat başa çıkabilmeleri. Değişimlerin yaşandığı süreçlerde işi öğrenmeye odaklanıyorlar, yanlışlardan ders çıkarabiliyorlar, uyarılara ve geribildirime açık olabiliyorlar ve stres karşısında dengelerini koruyabiliyorlar.
Pek çok yönetici uyum sağlayamadıkları için ya da direndikleri için “inişe geçiyorlar”. Kimi yönetim tarzını değiştirmiyor, kimi de geçmişteki başarılarına bakıp değişimi gereksiz buluyor ya da değişimin başarısızlık getireceğini düşünüyor. Araştırmada bu tür yöneticiler diğerleri tarafından:
- Risk almaktan çekindikleri
- Otoriteye tepki gösterdikleri
- Geri bildirime kapalı oldukları
- Zorluklarla baş edemedikleri
- Stratejik düşünemedikleri şeklinde nitelendiriliyorlar.
Uyumu ve Değişime Açıklığı Geliştirmek
Esnekliği bir yaşam biçimi haline getirebilmek ve uyum sağlayabilmek bir yönetici olarak geliştirebileceğiniz en önemli becerilerden birisi. Ayrıca kişisel değişim dışımızda yer alan değişimler kadar önemli. Başarılı yöneticiler yanlışlardan ders alabiliyorlar, yeni davranış biçimleri geliştirebiliyorlar ve öğrenmeyi yaşam boyu sürecek bir olgu olarak görüyorlar. Eğer bu alanda zorlanıyorsanız aşağıdaki stratejileri deneyebilirsiniz:
1. Yöneticinizle Olan Çatışmanın Ötesine Geçin
Her yeni yönetici işinize yeni bir şeyler getirir. Eğer yeni yöneticinizle ya da mevcut yöneticinizle aranızda kişisel veya profesyonel çatışmalar çıkarsa durumu hafifletecek değişik adımları atmaya hazır olun. Yöneticinizin sizden, sizin de ondan ne beklediğinizi net bilin. Yöneticinizle ilişkinizi etkileyen her konuya birinci derecede öncelik verin. Yöneticinizin yanlış yapmasını doğal karşılayın. İletişim kanalını açık tutun. İşe odaklanın ve ekibin bir parçası olun.
Dikkat:
- Yöneticinizle olan sürtüşmeyi aşmak için politik manevralara girişmeyin. Üstüne şikayete yeltenmeyin. Yöneticinizi insanların içinde destekleyin ama kendi perspektifinizi ve pozisyonunuzu koruyun. Farklı düşündüğünüzü belirtin ama saygıyı ihmal etmeyin.
- Sakın ha, aman sakın ha “kralı yaralamayın”.
2. Geçmişte Tıkandığınız Bir Noktayı Belirleyin
Pek çok yönetici merdivenleri tırmanırken teknik bir rolden yönetici rolüne geçişte zorlanır. Teknik roller nesneldirler ve ölçülebilirler. Yönetici rolü ise sübjektif, genel ve belirsizliklerle doludur. İşleri başkalarına dağıtmayı içerir. Şeyleri ve süreçleri yönetmekten çok insanları yönetme ön plandadır.
Yeni rolünüzde ne tür beceriler edinmeniz gerektiğini çıkarın ve bunları geliştirmek için hedefler koyun. Gelişmenize engel olacak zayıf taraflarınızı yönetmek için destek alın.
Dikkat:
- Terfinize neden olan teknik becerilerinize güvenmeyin. Artık sizden insanları yönetmeniz beklenecektir.
- Zayıf taraflarınızın değişim sağlamanıza engel olmasına izin vermeyin. Değişim zor iştir. Yeni beceriler geliştirmek için kendinizi zorlamanız gerekecektir.
3. Sürekli Geribildirim Alın
Belli bir duruma odaklanan, o durumla ilgili davranışınıza yönelik olan ve davranışınızın yol açtığı sonuçları kapsayan geribildirimi almaya çalışın. İşinizde ve iş dışında sizi gözleme olanağı olan kaynaklardan faydalanın. Bu insanların görüşlerine güveniyor olmanız ve saygı duyuyor olmanız önemli.
Dikkat:
- Yalnızca dinlemekle yetinmeyin, eyleme geçin. Mazeretler üretmeyin.
- “Fikir” sormayın. Geribildirim, yorum ve yargı dünyasına kaydığında verim alamazsınız. Geribildirim aldığınız kişiden direkt gözlemlerini sorun
4. Farkındalığınızı Geliştirin
Duygusal tepkilerinizin farkına varın. Değerlerinize sahip çıkın. Dürüstlükten ayrılmayın. Başarılarınız kendinizi güçlü hissetmenizi sağlar. Bu da iyi bir şeydir. Ama güç aynı zamanda yanlışlarınızı görmenizi de engelleyebilir.
Dikkat:
- Davranışlarınızı ve düşüncelerinizi gözden geçirmek ve değerlendirmek için kendinize zaman ayırın. Olayların akışına kendinizi kaptırmayın.
- Yönetim tarzınızı duruma göre değiştirmeyi ihmal etmeyin. Yönetim tarzı; yönlendirici olmaktan, denetim ve kontrole ağırlık vermekten, kararları ekibinizle işbirliği içinde almaya ve problemleri birlikte çözmeye kadar değişebilir.
Kaynaklar
Leslie, J.B. & Van Velsor, E. (1996).
A look at derailment today: North America and Europe.
Greensboro, NC: Center for Creative Leadership
Van Velsor, E., & Leslie, J.B. (1995).
Why executives derail: Perspectives across time and cultures.
Academy of Management Executive, 9(4), 62-72
09.07.2006
Benzer İçerikler :
Yıl 1950. Yer Amerika Birleşik Devletleri… Minneapolis’te Lake City kasabasında yaşayan ve sıradan bir ev kadını olan Marion Keech, adının Sananda ...
Önümüzdeki haftalar sizlere zihnimizin nasıl çalıştığı, inançlarımızın algılarımızı, aldığımız kararları ve hatta hafıza süreçlerimizi bile nasıl etkilediği ...
Geçen haftaki yazımızda şirketlerin minimum “müşteri eforu stratejisini” uygulamaya geçirebilecekleri çeşitli taktiklerden söz etmiştik. Kısaca...
Bir yazımda “şiddet ve boyun eğme” ilişkisi üzerinde durmuş ve şu soruları sormuştum: Nasıl oluyor da bir Hizbullah üyesi evinin bodrumunda bir ...
İlginizi Çekebilir :
Genellikle sorulur: Nasıl oluyor da bir Hizbullah üyesi evinin bodrumunda bir insanı işkenceyle öldürüp, parçalara ayırıp gömüyor, sonra da, hiç bir şe...
İki haftadır egzersizin faydalarından söz ediyoruz. Bu arada Newsweek "Egzersiz ve Beyin" başlığını kapak yaparak bir sürü yeni araştırmayı bir araya ...
Bir zaman önce Gallup’un çalışan bağlılığı ile ilgili yaptığı araştırmaları özetlemiştik. Gallup “çalışan memnuniyeti” ve “çalışa...
İki haftadır kafayı Fransa’ya taktık. Bu hafta son. Ama önce bir özet: Fransızın “dışarıyla/yabancıyla” ilişkisi söz konusu olduğunda üç...