Yöneticiler İçin Başarı Stratejileri 3
CCL’in (Center for Creative Leadership) “başarılı yöneticiler” ve “inişe geçen yöneticilerle” yaptığı araştırmaya devam ediyoruz.
Geçen hafta başarılı yöneticilerin en başta gelen özelliklerinden birinin “ilişkileri başarıyla yönetmeleri” olduğunu söylemiştik. İlişkileri geliştirme ve sürdürme yetisi olan yöneticiler için patronları, çalışma arkadaşları ve ekibi sıklıkla o yöneticinin iyi bir dinleyici olduğunu, işbirliğine yatkın olduğunu, başkalarının düşüncelerini desteklediğini, güvenilir ve dürüst olduğunu söylüyor.
Birlikte iş yaptığı kişilerle çalışabilme yetisi başarılı yöneticilerle “inişe geçenleri” kesin bir biçimde birbirinden ayırıyor.
“İnişe geçenlerin” ortak yanı ilişki kurmayı becerememeleri. Onlar için sıklıkla söylenen: Duyarsız, yarışmacı, eleştirel, çabuk kızan, kendini beğenmiş, insanları kullanan biri olduğu ve diktatör gibi davrandığı.
İlişkileri Geliştirmek
İlk adım farkındalık kazanmak. Çalışma arkadaşlarım, yöneticim, ekibim ya da müşteriler insanlarla kurduğum ilişkilerin kalitesiyle ilgili bana bir şeyler söylüyor, uyarıyorlar mı?
İkincisi gerçekçi adımlar atmak:
- Eğer bir problem aşılamayacak kadar büyükse parçalara böl.
- Öğrenmeyi pekiştirmek için tekrar et.
1. İlişkini geliştirmeyi istediğin birini seç:
Egzersizini uygulayabileceğin belli bir yeri ve zamanı belirle. Örneğin; “Toplantılarda soru cevap faslı başladığında Kemal’in sözünü kesmiyeceğim” diye bir karar al ve uygula. Adımın basitliği uygulamana engel olmasın. Bu stratejinin gücü; ilişkini geliştirmek istediğin kişiyle ilgili plan yapmana izin vermesinde ve bu planın uygulanabilir küçük parçalardan oluşmasında yatar.
Dikkat:
- Plan somut adımlar içermelidir. “Daha iyi bir insan olacağım” gibi bir hedef etkili olmayacaktır çünkü bu seni değiştirebileceğin somut bir davranışa yöneltmemektedir. Yani “davranış göstergeleri” yoktur.
- En çok zorlandığın ilişkiyle yetinme. İlişkide bulunduğun herkesle ilgili bir planın olsun.
2. Mevcut ilişkilerine odaklan:
Çalışanlarınla öğle yemeyi yemek iyi niyetli bir girişim olarak görülebilir. Ancak çalışanının belki de istediği en son şey patronuyla yemek yemektir. Hayatın akışı içinde oluşan fırsatları değerlendir. Kısa, içten ve yüz yüze ilişkilerde göstereceğin değişiklik çok fark yaratacaktır. Gerçekten ilgilen ve açık ol. Onların düşüncelerini sor, işlerini yapabilmeleri için nasıl yardımcı olabileceğini sor ve dinle.
Dikkat:
- Yapmacık olma. Aile üyelerini, isimlerini ne yaptıklarını bilmiyorsan “Ailen nasıl” diye sorma. Eğer bir soru sorduysan cevabını vermeğe kendini hazırla.
- Yakınlık göstermeye çalışma. Kişisel yaşamlarını seninle paylaşmak istemiyor olabilirler. Belki de senden istedikleri işte biraz daha sıcak bir ilişki olabilir.
3. Anlayış ve Empati göster:
Yanında çalışanlar, mesai arkadaşların ve yöneticin senden saygı ve anlayış bekler. Yargılamadan dinle. Sözlerini yarısında kesme. Duygularına ve bakış açılarına özen göster. Eğer yanında çalışan biriyle konuşuyorsan sahip olduğun gücün etkisini daima hesap et.
Dikkat:
- Uygun olmayan espriler yapma. Yakın arkadaşların bazı şakaları kaldırabilir ama çalışma arkadaşların ve yanında çalışanlar tolere edemeyebilirler.
- Başkalarıyla yaptığın özel konuşmaları paylaşma. Kredin ve güvenin sarsılabilir. Bunların her ikisi de temel liderlik yetkinlikleridir.
4. Dinlemeyi öğren:
İşitmek dinlemek demek değildir. Bilgisayarından ve e-mail’llerinden başını kaldırıp karşındaki insanın ne söylediğine odaklan. Konuştuğun kişi hakkındaki düşüncelerinle söylediklerini ayırmayı öğren. Yani içerikle kişiliği birbirinden ayır. Soru sor ve anladığından emin ol. Not al.
Dikkat:
- Pasif dinleyici olma. Dikkatini ver. Konuşmaya katıl ama monoloğa dönüştürme.
- Tartışmadan kopma. Eğer kişi ilgi çekici bir şey söylüyorsa notunu al ve dinlemeye devam et.
5. İş Birliğine gir:
Herkesin bilgiyi paylaşma ve bilgi toplama biçimi farklıdır. Ortak hedeflere ulaşabilmek için bilgini ve duygularını özellikle eşitlerinle paylaş. İnsanları kararlara katılmasını destekle.
Dikkat:
- Kararlarını nasıl aldığın insanlar için bir sır olmasın. Eğer yeni veriler seni yeni kararlar almaya yöneltiyorsa, karara nasıl vardığını anlamaları için verileri paylaş.
- Her alanda işbirliğine girme. Liderlik bir yanıyla karar almak, öbür yanıyla uzlaşmaktır ama en önemlisi bu ikisini dengelemektir.
18.06.2006
Benzer İçerikler :
Geçen hafta çalışan bağlılığının nasıl arttırılabileceğini irdeledik. Devam ediyoruz. Ama önce kısa bir özet. Yüksek performans gösteren iş birimlerinde ilk ...
Geçen hafta sizlerle Davranış Bilimleri Enstitüsü’nde meslektaşlarımla birlikte cevabını aradığımız soruları ve araştırma sonuçlarını paylaşmıştım. Temel ...
Time Dergisi’nde bu hafta “Mutluluk Bilimi” adlı bir makale yayınlandı (www.time.com). Gazetelerimiz de haber yaptılar. Yazı, bir süre önce ...
Efendim malumunuz geçen hafta 14 Şubat Sevgililer Günü idi. Her yıl olduğu gibi çiçekler, böcekler, tek taş yüzükler alındı, rezervasyonlar yapıldı. Etra...
İlginizi Çekebilir :
Yıllar içinde yapılan araştırmalarda, sadece müşteri bağlılığı ölçülmemiş aynı zamanda bu bağlılığın etkisi ve bağlılık olmamasının bede...
İki haftadır kafayı Fransa’ya taktık. Bu hafta son. Ama önce bir özet: Fransızın “dışarıyla/yabancıyla” ilişkisi söz konusu olduğunda üç...
Geçen hafta bir soru sorduk: Bir insanı işe aldıktan sonra ne kadar değiştirebiliriz? Bu son derece kritik bir soruydu, çünkü bütün dünyada, yetkinlikleri...
Geçtiğimiz hafta, empati ve empati ile ilişkili yardım etme davranışı üzerine konuşmuştuk. Her zaman, her durumda, herkese karşı aynı seviyede empa...