Yöneticiler İçin Başarı Stratejileri 3
CCL’in (Center for Creative Leadership) “başarılı yöneticiler” ve “inişe geçen yöneticilerle” yaptığı araştırmaya devam ediyoruz.
Geçen hafta başarılı yöneticilerin en başta gelen özelliklerinden birinin “ilişkileri başarıyla yönetmeleri” olduğunu söylemiştik. İlişkileri geliştirme ve sürdürme yetisi olan yöneticiler için patronları, çalışma arkadaşları ve ekibi sıklıkla o yöneticinin iyi bir dinleyici olduğunu, işbirliğine yatkın olduğunu, başkalarının düşüncelerini desteklediğini, güvenilir ve dürüst olduğunu söylüyor.
Birlikte iş yaptığı kişilerle çalışabilme yetisi başarılı yöneticilerle “inişe geçenleri” kesin bir biçimde birbirinden ayırıyor.
“İnişe geçenlerin” ortak yanı ilişki kurmayı becerememeleri. Onlar için sıklıkla söylenen: Duyarsız, yarışmacı, eleştirel, çabuk kızan, kendini beğenmiş, insanları kullanan biri olduğu ve diktatör gibi davrandığı.
İlişkileri Geliştirmek
İlk adım farkındalık kazanmak. Çalışma arkadaşlarım, yöneticim, ekibim ya da müşteriler insanlarla kurduğum ilişkilerin kalitesiyle ilgili bana bir şeyler söylüyor, uyarıyorlar mı?
İkincisi gerçekçi adımlar atmak:
- Eğer bir problem aşılamayacak kadar büyükse parçalara böl.
- Öğrenmeyi pekiştirmek için tekrar et.
1. İlişkini geliştirmeyi istediğin birini seç:
Egzersizini uygulayabileceğin belli bir yeri ve zamanı belirle. Örneğin; “Toplantılarda soru cevap faslı başladığında Kemal’in sözünü kesmiyeceğim” diye bir karar al ve uygula. Adımın basitliği uygulamana engel olmasın. Bu stratejinin gücü; ilişkini geliştirmek istediğin kişiyle ilgili plan yapmana izin vermesinde ve bu planın uygulanabilir küçük parçalardan oluşmasında yatar.
Dikkat:
- Plan somut adımlar içermelidir. “Daha iyi bir insan olacağım” gibi bir hedef etkili olmayacaktır çünkü bu seni değiştirebileceğin somut bir davranışa yöneltmemektedir. Yani “davranış göstergeleri” yoktur.
- En çok zorlandığın ilişkiyle yetinme. İlişkide bulunduğun herkesle ilgili bir planın olsun.
2. Mevcut ilişkilerine odaklan:
Çalışanlarınla öğle yemeyi yemek iyi niyetli bir girişim olarak görülebilir. Ancak çalışanının belki de istediği en son şey patronuyla yemek yemektir. Hayatın akışı içinde oluşan fırsatları değerlendir. Kısa, içten ve yüz yüze ilişkilerde göstereceğin değişiklik çok fark yaratacaktır. Gerçekten ilgilen ve açık ol. Onların düşüncelerini sor, işlerini yapabilmeleri için nasıl yardımcı olabileceğini sor ve dinle.
Dikkat:
- Yapmacık olma. Aile üyelerini, isimlerini ne yaptıklarını bilmiyorsan “Ailen nasıl” diye sorma. Eğer bir soru sorduysan cevabını vermeğe kendini hazırla.
- Yakınlık göstermeye çalışma. Kişisel yaşamlarını seninle paylaşmak istemiyor olabilirler. Belki de senden istedikleri işte biraz daha sıcak bir ilişki olabilir.
3. Anlayış ve Empati göster:
Yanında çalışanlar, mesai arkadaşların ve yöneticin senden saygı ve anlayış bekler. Yargılamadan dinle. Sözlerini yarısında kesme. Duygularına ve bakış açılarına özen göster. Eğer yanında çalışan biriyle konuşuyorsan sahip olduğun gücün etkisini daima hesap et.
Dikkat:
- Uygun olmayan espriler yapma. Yakın arkadaşların bazı şakaları kaldırabilir ama çalışma arkadaşların ve yanında çalışanlar tolere edemeyebilirler.
- Başkalarıyla yaptığın özel konuşmaları paylaşma. Kredin ve güvenin sarsılabilir. Bunların her ikisi de temel liderlik yetkinlikleridir.
4. Dinlemeyi öğren:
İşitmek dinlemek demek değildir. Bilgisayarından ve e-mail’llerinden başını kaldırıp karşındaki insanın ne söylediğine odaklan. Konuştuğun kişi hakkındaki düşüncelerinle söylediklerini ayırmayı öğren. Yani içerikle kişiliği birbirinden ayır. Soru sor ve anladığından emin ol. Not al.
Dikkat:
- Pasif dinleyici olma. Dikkatini ver. Konuşmaya katıl ama monoloğa dönüştürme.
- Tartışmadan kopma. Eğer kişi ilgi çekici bir şey söylüyorsa notunu al ve dinlemeye devam et.
5. İş Birliğine gir:
Herkesin bilgiyi paylaşma ve bilgi toplama biçimi farklıdır. Ortak hedeflere ulaşabilmek için bilgini ve duygularını özellikle eşitlerinle paylaş. İnsanları kararlara katılmasını destekle.
Dikkat:
- Kararlarını nasıl aldığın insanlar için bir sır olmasın. Eğer yeni veriler seni yeni kararlar almaya yöneltiyorsa, karara nasıl vardığını anlamaları için verileri paylaş.
- Her alanda işbirliğine girme. Liderlik bir yanıyla karar almak, öbür yanıyla uzlaşmaktır ama en önemlisi bu ikisini dengelemektir.
18.06.2006
Benzer İçerikler :
Geçtiğimiz hafta, başka pek çok alan için olduğu gibi, hizmet yönetimi alanı için de önemli öğretiler sunan davranış bilimlerinin perspektifinden hizmet...
Geçtiğimiz hafta, psikoloji profesörü Sheldon Solomon ve meslektaşlarının geliştirdiği ve ölüm gerçeğinin insanlarda yarattığı kaygı ve bu kaygıyla baş ...
Bayağı bir aylar önce “neden kilo alırız ve neden veremeyiz, verirsek de neden geri alırız” üzerine bir dizi yazı yazdım. Bu yazılarda ağırlıklı ...
Geçtiğimiz haftalarda zihnimizin bize nasıl tuzaklar kurduğunu örnekleriyle açıkladık. Araştırmalar gösteriyor ki, kanıtları ancak kendi inançlarımız ile ...
İlginizi Çekebilir :
Geçen hafta internette kurallarını, yasalarını anlamakta ve yorumlamakta güçlük çektiğimiz bir ilişki tarzının, hatta yeni bir sosyal fenomenin oluştuğundan...
Geçen hafta iyimser ya da karamsar olmanın genel olarak yaşamı, sağlığı ve işimizi etkilediğinden söz etmiştik. İyimserlerin depresyona çok daha fazla dirençli ...
Neyi niçin yaptığımızı anlamaya çalışmak, duygularımızı, düşüncelerimizi ve davranışlarımızı anlamlı kılmak, hem günlük yaşamımızın bir parçasıdır, hem de ...
Terapistlere travma eğitimleri ve süpervizyonları için birkaç yıldır netameli coğrafyalara gidip geliyorum. Hem monoton hayatıma bir renk katılıyor, hem de ...