Mutluluk Para Getirir mi? 3
İddiamızı yineleyelim:
1. Bir iş yerinde çalışanların mutluluğunun artması; o iş yerinde satış, kar, verim, işten ayrılma, iş kazaları, ölümler gibi pek çok işyeri performans kriterini birinci derecede etkiler. Türkçesi; ciddi para kazandırır.
2. Bu iddia çok sayıda araştırmayla desteklenebilir.
Mutluluktan ne anlıyoruz? Araştırmalara baktığımızda, çok mutlu olduğunu söyleyen kişiler; yaşamdan keyif aldıklarını, yaptıkları şeylere kendilerini tümüyle verdiklerini ve yaptıkları şeylerin onlar için anlamlı olduğunu söylüyorlar.
Burada şöyle bir soru sorabiliriz? Bir iş yeri lunapark olmadığına göre, işyerinde mutluluktan söz edebilir miyiz? Evet, söz edebiliriz çünkü işinden keyif almak, işine kendini vermek ve anlamlı bulmak mümkünse, mutluluk da mümkün demektir.
Mutluluk eşittir “işyerine bağlılık” eşittir para
Geçen hafta işyerinde mutlu olduğunu söyleyen insanların aynı zamanda işyerlerine de bağlandığını araştırma sonuçlarına dayanarak göstermiştik. Şimdi sıra; işyerine bağlılığın, para yani satış, kar, verim gibi performans kriterleriyle ilişkisini görmekte:
1. 155 firmada çalışan bağlılığı (mutluluk) düzeyinin ortalama olarak %33 artmasının, her organizasyon için 5.4 milyon dolar kar oluşmasını sağladığı görülüyor. Bu çalışma bize son derece ilgi çekici bir şeyler söylüyor: Çalışan bağlılığını ölçmek için neticede bir envanter kullanılıyor. Örneğin 1’le 5 arasında, 5 “işyerine bağlılığı”, 1 de “işyerinden kopukluğu” gösterir. Eğer çalışanlar ortalama 1’le 5 arasında 3’ü işaretlemişlerse ve bir müdahale yapılıp 4’e çıkmışsa, kar 155 şirkette ortalama 4.5 milyon dolar artıyor. Yani çalışan bağlılığının (mutluluğunun) “1“ puan artması ciddi para kazandırıyor.
Peki, bu parayı kazanmak için ne yatırıyoruz? Orta boy bir şirkette böyle bir proje, her şey içinde, o kadar tutmaz ama diyelim ki 500.000 dolar tuttu. Yani 500.000 dolar yatırıp 5 milyon dolar kazandık. Yani “bir koyup on alınıyor”. Eroin ticareti yapılsa böyle bir kar yok. Üstelik bir sefere mahsus değil, sürekli kar.
2. Çalışan bağlılığı düşük (mutsuz) olan yöneticilerin, yüksek olan yöneticilere oranla çalışan kaybı yüzde 20–40 daha fazladır.
3. Bağlılığı yüksek olan çalışanlar, düşük olanlara göre ortalama olarak %27 daha az devamsızlık gösteriyorlar. Bu da 10.000 çalışanı olan bir firmada, yılda ortalama 5000 iş günü çalışılmayan gün için maaş ödeme demek oluyor.
4. Çalışan bağlılığı yüksek (mutlu) olanların %86’sı ve düşük olanların %45’i: “İş arkadaşlarımla etkileşimim daima veya genellikle olumludur” diyor. Yani iş yerinize bağlıysanız, ilişkileriniz de o ölçüde doyurucu oluyor.
5. Çalışan bağlılığı yüksek (mutlu) olanlar %10–20 oranında daha az iş kazası yapıyorlar. Çalışan bağlılığı düşük olan grupta ölüm oranı, çalışan bağlılığının yüksek olduğu gruba göre %21 daha fazla.
İş yerinde mutluluk ve çalışan bağlılığının satış, kar ve verim gibi iş sonuçlarıyla ilişkisini gösterecek daha bir sürü araştırma gösterilebilir. Bu bağın gerçek olduğunu, tüm sektörlerde ve birçok kültürde geçerli olduğunu artık biliyoruz. Bilemediğimiz şey: Nasıl oluyor da çalışan bağlılığını arttırmak için yapılan yatırım 1’e 10 kazandıracakken, böyle bir yatırımı yapmıyoruz?
Kaynaklar
• 12 The Elements of Great Managing. R.Wagner & J.K.Harter. Gallup Press. 2006.
• Authentic Happiness. Martin Seligman. Nicholas Brealey Pub. 2003.
20.05.2007
Benzer İçerikler :
Dostlar pek çok açıdan yaşamımızın “olmazsa olmaz” birer parçası. Ancak zaman zaman yoğun hayat temposu içinde kendimize odaklanmaktan bizler için ...
Geçen hafta kadın erkek meselesinde bir türlü hallolmayan bir şeylerin olduğunu ve her şeyi açıklamasa bile, yapısal farkların katkısı olabileceğinden söz...
Geçen hafta sosyal bağlardan ve ilişkilerden beslenen mutluluktan, sosyalleşmeye ayrılan zamanın etkilerinden ve iş ortamında kurulan arkadaşlık ilişkilerinden ...
Time Dergisi’nde bu hafta “Mutluluk Bilimi” adlı bir makale yayınlandı (www.time.com). Gazetelerimiz de haber yaptılar. Yazı, bir süre önce ...
İlginizi Çekebilir :
Geçtiğimiz haftalarda müşteri bağlılığı konusunu ele almış; bağlılığı sağlamanın püf noktalarından biri olan minimum müşteri eforu stratejisinden bahsetmiştik. ...
Geçen hafta ilgi çekici bir olgudan söz ettik. İnsanlar aynı olumsuz koşullarla karşı karşıya geldikleri halde yaşadıkları çok farklı olabiliyor. Deprem gibi ...
CCL’in (Center for Creative Leadership) “başarılı yöneticiler” ve “inişe geçen” yöneticilerle yaptığı araştırmayı özetlemeye ...
Bir yazımda “şiddet ve boyun eğme” ilişkisi üzerinde durmuş ve şu soruları sormuştum: Nasıl oluyor da bir Hizbullah üyesi evinin bodrumunda bir ...