Emre Konuk

Müşteri Bağlılığı - IV

Müşteri Bağlılığı - IV

Geçtiğimiz haftalarda müşteri bağlılığı konusunu ele almış; bağlılığı sağlamanın püf noktalarından biri olan minimum müşteri eforu stratejisinden bahsetmiştik. Önemli olanın, müşterilerin ihtiyaçlarını tam olarak karşılayan, engellere takılmadan çözüme ulaştıran, pratik, kaliteli bir hizmet sunabilmek olduğunu vurgulamıştık. Bu niteliklere sahip, başarılı bir hizmet sunulmasında müşteri hizmetleri elemanlarının kritik rolü olduğunu ve bu sebeple kişilerarası iletişim, problem çözme, nitelikli çalışma gibi alanlarda becerilerini geliştirebilmeleri için eğitim verilmesi gerektiğini paylaşmıştık. Bugün ise elemanlara sağlanan bu gibi ve diğer hizmetlerin, bir dizi unsur aracılığıyla müşteri bağlılığına nasıl etki edebildiğinden bahsedeceğiz.

Günümüzde hizmet sektöründe faaliyet gösteren, üstün baÅŸarıya sahip ÅŸirketlerin üst düzey yöneticilerinin birincil yaklaşımı, kar hedefleri belirlemek veya pazar payı hesapları yapmak deÄŸil. 70 ve 80’lerden kalma zihniyet giderek yerini çalışan ve müşteri odaklı yaklaşımlara bırakıyor. Yeni hizmet ekonomisinde, çalışanlara ve müşterilere odaklanan bir perspektif ve uygulama söz konusu; karlılık, insana ve fayda saÄŸlayan teknolojilere yatırım yapmaktan geçiyor. BaÅŸka bir deyiÅŸle, insan gücünden yararlanılan bu alanlarda, her tür destek ile deÄŸere deÄŸer katılması gerekiyor. BaÄŸlı ve kar getiren müşterilere sahip olmak için, yöneticilerin elemanları ilgilendiren süreçlere özen göstermeleri ÅŸart; çünkü hizmet sektöründe geliÅŸim ve karlılık, hizmet-kar zinciri ÅŸeklinde tanımlanan, çalışanların ÅŸirketle ilgili düşünce, duygu ve davranışlarından etkilenen ve gerçekleÅŸmesi birbirine baÄŸlı unsurlar sayesinde saÄŸlanıyor.

Peki hizmet-kar zinciri derken neden bahsediyoruz? Söz ettiğimiz; oluşumu, bir diğerinin oluşumuna dayanan, bir dizi ardışık unsur. Geriye doğru gidelim:

  • Müşteri sadakati için, müşterinin aldığı hizmetten genelde memnun olması -  Müşteri memnun olacak ki sadakat için fırsat oluÅŸsun.

  • Müşteri memnuniyeti için, kendisine verilen hizmetin, yani dış hizmet kalitesinin cezbedici olması “Cezbedici” derken kast ettiÄŸimiz, promosyonlarla, tekliflerle bezenmiÅŸ bir hizmet deÄŸil; yalnızca, kiÅŸinin fazla efor sarf etmeden ihtiyaçlarının karşılanması. Hizmet kalitesi, müşteri memnuniyetini belirleyen en önemli etken. Hizmet arzu edilen niteliklerde deÄŸilse, müşterinin memnun olması beklenemez.

  • Dış hizmet kalitesinin yüksek olması için, elemanların verimli olması icap ediyor. Tanımı gereÄŸi, verimli olmayan elemanın, kaliteli hizmet sunması mümkün deÄŸil.

  • Elemanın verimli olması için ise baÄŸlanması gerekir. BaÄŸlanacak ki iÅŸini iyi yapacak motivasyonu olsun.

  • Çalışanın baÄŸlanabilmesi için, iÅŸinden memnun olması Çalıştığı yerden bir ÅŸey alamadığını hisseden kiÅŸinin, iÅŸinden memnun olması beklenemez. Birçok kiÅŸinin zannettiÄŸinin aksine, para -hatta yüksek miktarda para bile-, tek başına, çalışanların hak ettiklerini aldıkları hissini vermeye yetmiyor; daha fazlasına ihtiyaç duyuluyor.

  • Çalışanın memnun olması için, ÅŸirketin iç hizmet kalitesinin yüksek olması ÖrneÄŸin, çalışanların becerilerini geliÅŸtirmelerine yardımcı olmak, inisiyatif için olanak tanımak, soru ve sorunları için destek saÄŸlamak, baÅŸarılarının farkında davranmak ve olumlu bir iÅŸ ortamı yaratmak çok önemli.

Toparlayacak olursak, hepimizin kolayca öngörebildiği gibi, müşteri bağlılığı, şirketin yaklaşımına bağlı oluyor; ancak, bu yalnızca bir oluşum olarak şirket ve müşteri arasındaki birebir ilişki yoluyla gerçekleşmiyor. Aynı zamanda, şirket, çalışanlara karşı yaklaşımının ve akabinde çalışanların memnuniyetinin, bağlılığının, veriminin ve performansının etkisiyle, müşteri bağlılığını dolaylı olarak da belirliyor. Bu sebeple, hizmet-kar zinciri esasına göre işleyen bir ekonomide, şirketlerin operasyon sürecine dair tüm aşamaları göz önünde bulundurmaları ve kendilerini her açıdan güçlendirmeleri gerekiyor.

Haftaya devam.

Kaynak

Heskett, J. L., Jones, T. O., Loveman, G. W., Sasser, Jr., W. E., &  Schlesinger, L. A. (1994). Putting service-profit chain to work. In Harvard Business Review, Increasing customer loyalty (pp. 63-92). Boston, MA: Harvard Business Review Press.

Benzer İçerikler :

İletişim Kuramı Ve Hipnoz

Bugünkü yazımızda, iletişim kuramı perspektifinden hipnozu konuşacağız. Hipnoz, birçoğumuzun merak ettiği, ancak pek az bildiği ya da anlayabildiği bir olgu. ...

Zihnimiz Bize Nasıl Kazık Atar 3

Hatırlarsanız geçen haftalarda sizlere zihnimizin çalışma prensiplerinden ve bugüne kadar kat ettiği mesafeden söz etmiştim. Son olarak da inançlarımızın ...

Müşteriler Neden Markalarla Evlenir

Geçen hafta Marka evliliğinden, daha doğrusu markayla evlenmekten söz ettik. Deyim çok yerindeydi çünkü evlilik demek, bağlanmak yani duygusal bağlar...

Keşif Alanlarını Desteklemek

İnanması ne kadar güç olsa da, insanoğlunun dünyaya getirdiği minik insancıklar, hayatta kalmalarını sağlayan bir dolu refleks, duyu, dürtü, her yaşantıyı ...

İlginizi Çekebilir :

Hayatın Tuzakları 4

Bayağı bir haftadır travmalardan ve hayatın tuzaklarından söz ediyoruz. Son yazıda travmalarımızdan, hayatın tuzaklarından ve onların verdiÄŸi acÄ...

Ä°yiye Odaklanmak 2

Geçen hafta insan ruhunun, özellikle sorunları aşmak söz konusu olduğunda olumsuza, ters gidene, aksayana odaklanma eğiliminde olduğunu söylemiştik. Bu...

Kalabalığın Aklı 2

Geçen hafta Türk Milleti’nin seçimlerde nasıl her seferinde ortak aklını, saÄŸduyusunu çalıştırıp, rivayet edilenin tersine bazan en doÄŸru kararı...

Zihnimiz Bize Nasıl Kazık Atar 5

Geçen hafta sizlere zihnimizin inançlar karşısında kanıtları bile nasıl göz ardı edebildiğini gösteren bazı olay ve çalışmalardan söz etmiştim. Buna en iyi...