Emre Konuk

Arkadaşlarımızın Hayatımızdaki Rolü 1

Bir zaman önce Gallup’un çalışan baÄŸlılığı ile ilgili yaptığı araÅŸtırmaları özetlemiÅŸtik. Gallup “çalışan memnuniyeti” ve “çalışan baÄŸlılığı” arasında bir ayırım yapıyordu. ÖrneÄŸin bir çalışanın iÅŸyerinin imajından, aldığı ücretten, iÅŸyeri koÅŸullarından memnun olması, iÅŸyerine baÄŸlanmasını gerektirmiyordu. Bir çalışan iÅŸyerinden memnun olabiliyordu ama bu onun iÅŸyerine baÄŸlanmasını garantilemiyordu.

Aslında aynı olgu “müşteri memnuniyeti” ve “müşteri baÄŸlılığı” için de geçerliydi Gallup’a göre. Bir restoranda et istediÄŸim kıvamda piÅŸmiÅŸ olabilir, her ÅŸey zamanında servis edilmiÅŸ olabilir, içeride çalan müzik rahatsız etmemiÅŸ olabilir, yani her ÅŸeyden memnun olabilirim ama bütün bunlar beni o restorana baÄŸlamayabilir. Bir daha hiç gitmeyebilirim o restorana.

Aslında Gallup “baÄŸlanmaktan” söz ettiÄŸinde, bu baÄŸlılığın duygusal bir baÄŸlılık olduÄŸunu söylüyordu. Çalışanı iÅŸyerine baÄŸlayan temel faktörlere baktığımızda çalışan, yöneticisine ve çalışma arkadaÅŸlarına baÄŸlanıyordu. Yine altını çizelim: BaÄŸlanmaktan söz ettiÄŸimizde aslında “bırakamamaktan, bırakmayı aklımızdan bile geçirmemekten” yani “yoÄŸun bir duygusal baÄŸlılıktan” söz ediyoruz.

Çalışanı iÅŸyerine baÄŸlayan olgulardan biri de, çalışanın ekibine baÄŸlanmasıydı. Nitekim araÅŸtırma sonuçlarından biri de, iÅŸyerine baÄŸlı çalışan kiÅŸinin, mutlaka çalıştığı yerde en azından “çok iyi bir arkadaşı” olduÄŸundan söz etmesiydi. Tom Rath bu araÅŸtırmanın arkadaÅŸlık boyutunu “Hayati Öneme Sahip ArkadaÅŸlar” diye çevirebileceÄŸimiz “Vital Friends” adlı kitabında anlatıyor.

İşte bazı sonuçlar:

  • İş yerinde dostu olan insanlar iÅŸlerine konsantre olmada diÄŸerlerinden 7 kat daha baÅŸarılılar. Aynı zamanda daha az kaza geçiriyorlar ve daha sadık müşterilere sahip oluyorlar. Ayrıca yeni fikirler bulmakta ve bunları paylaÅŸmakta da daha baÅŸarılılar.
  • Pek çok ÅŸirketin kaçındığı ve çoÄŸu zaman hoÅŸ görülmeyen bir durum olsa da Gallup’un araÅŸtırması, iÅŸyerindeki yakın arkadaÅŸlıkların çalışanların tatmin düzeyini %50 arttırdığı görülüyor.
  • Kurulan arkadaÅŸlıkların kalitesi, kiÅŸilerin mutluluk düzeyleri ve yaÅŸamdan tatmin olma düzeyleri ile olumlu korelasyon gösteriyor. Aynı zamanda fiziksel saÄŸlık üzerinde önemli derecede olumlu etki sahibi.
  • İş yerinde en az 3 yakın arkadaşı olanlar, iÅŸlerinden %46 ve genel olarak hayatlarından %88 oranında daha fazla tatmin oluyorlar.
  • AraÅŸtırmaya katılan ve yakın arkadaşı olan kiÅŸilerin, evliliklerinden yakın arkadaşı olmayanlara oranla %70 daha memnun oldukları görülüyor.
  • AraÅŸtırmaya katılanların bir bölümü cinselliÄŸi ve yakın iliÅŸkileri en önemli iliÅŸkiler kategorisinde deÄŸerlendirirken, bu deÄŸerlendirmeyi yapanların 5 katı kiÅŸi, dostluÄŸu daha deÄŸerli bir iliÅŸki olarak deÄŸerlendiriyorlar.
  • Patronlarla vakit geçirmenin günün en az zevkli zamanı olarak tespit edildiÄŸi araÅŸtırmada, patronları ile yakın arkadaÅŸlığı olan kiÅŸilerin diÄŸerlerine göre iÅŸlerinden iki kat daha fazla tatmin oldukları görülüyor.

Bir diğer önemli sonuç da, bizlerin çok iyi bildiği üzümün üzüme baka baka kararabilme becerisidir. Sağlıklı beslenen kişilerle yakın arkadaşlıklar kuranlar, diğerlerinin 5 katı düzeyinde sağlıklı besleniyor vb.

Peki, nasıl kurulur bu arkadaşlıklar?

Başarılı arkadaşlıklar hayatımızda belirli bir rolü olan arkadaşlarla kuruluyor. Bu noktada arkadaşlıklarla ilgili doğru beklentilerin var olması hayati bir önem taşıyor. Beklentilerimizle, ilişkinin yaşamımıza kattıkları aynı doğrultuda olduğu sürece, ilişkilerin zenginleştiği, iki tarafın da ilişkiden yüksek ve benzer düzeylerde doyum sağladığı görülüyor. Kurduğumuz dostluğun ve arkadaşlığın yaşamımızda sahip olduğu rolü, yine Gallup sonuçlarına dayanarak, belli başlıklar altında toplayabiliyoruz. Gallup bu rolleri 8 ana başlıkta topluyor:

Haftaya devam.

Tom Rath - Vital Friends: The People You Can’t Afford to Live Without, Gallup Pres, 2006

08.10.2006

Benzer İçerikler :

İletişim Kuramı Perspektifinden Psikanaliz

Bir süredir iletişim kuramı çerçevesinde çeşitli konuları ele alıyoruz. Bugün yine iletişim kuramı perspektifinden bir başka merak uyandıran konuya, ...

Denileni Anlamak

İki haftadır temaları bir biriyle yakından ilişkili iki yazı yazdım. İlkinde temel soru şuydu: Nasıl oluyor da artık savaşlarda sivilleri, çocukları öldürmek ...

Trajik Bir Kahraman Olarak Öcalan

Son bir kaç yazımda değişimin örgüt kültürü ile ilişkisi üzerinde durmuş, liderin ve yönetimin örgüt kültürünü yerleştirmede oynadığı önemli rolün üzerinde ...

Mutluluk ve Başarı

Temel sorumuz şuydu: Başarıyı; kıyaslamanın ve yarışın tuzağına düşmeden, örselenmeden ve yıpranmadan yani tadını çıkararak ve mutluluğu ıskalamadan yaşamak...

İlginizi Çekebilir :

Kendini Gerçekleştiren Kehanetler

Geçen hafta David Rosenhan’ın bir araÅŸtırmasını özetlemiÅŸtim. Sekiz sahte hasta, yani normal kiÅŸi, akıl hastanesine sanki hastaymış gibi baÅŸ...

Hayatın Tuzakları 4

Bayağı bir haftadır travmalardan ve hayatın tuzaklarından söz ediyoruz. Son yazıda travmalarımızdan, hayatın tuzaklarından ve onların verdiÄŸi acÄ...

Beyin Yıkama, Propaganda, Etkileme

Bu dizide insan davranışlarını, duygularını ve düşüncelerini etkileme, yani değişiklik sağlama yöntem ve stratejileri üzerinde durduk. Beyin yıkama, yöntem ...

En İyi Yöneticiler Neyi Farklı Yapar? 4

Gallup araştırmalarını özetlemeyi sürdürüyoruz. En iyi yöneticiler birçok şeyi diğerlerinden farklı yapıyor. Şimdilik başarılı yöneticilerin üstlendikleri ...