Sınav Kaygısı
Sınav kaygısı, birçok öğrencinin sınav sırasında yaşadığı kaygının, sınavda sergilenmesi gereken becerileri olumsuz yönde etkilemesi durumudur. Sınav kaygısı kesin olarak belli türlere ayrılmamakla beraber kaynakları ve ortaya çıkış şekilleri açısından farklılıklar gösterebilir. Öğrenci hazırlığını tam olarak yapamamışsa, kendini başkalarıyla karşılaştırıyorsa, geçmiş sınavlarında başarısız olmuşsa sınav kaygısı yaşayabilir. Ayrıca öğrenci çevresindeki önemli kişileri memnun etmeye çalışabilir, onların kendisinden çok şey beklediğini düşünebilir. Sonuç olarak öğrencinin deneyimleri ve inanışları, sınav kaygısının hangi ölçüde ortaya çıkacağını belirleyebilir.
Sınav kaygısı yaşayan bir öğrenci :
- Gerçekçi olmayan başarısızlık korkularına sahiptir.
- Sınavdan çok önce kaygılanmaya başlar ve bu gitgide bir iç huzursuzluğuna dönüşür.
- Kendini sürekli eleştirir, özgüveni azalır.
- Kimi zaman kaygısını fiziksel belirtilerle de ortaya koyabilir. Örneğin; karın ağrısı, hızlı kalp atışları, terleme gibi.
- Sınav sırasında soruları okuyup anlamada, düşüncelerini organize etmede, önemli kavramları anımsamakta zorlanabilir.
- Soruları okurken zihninin boşaldığını hissedebilir ve doğru yanıtları sınav bittikten sonra anımsayabilir.
- Sınav kaygısı genellikle birkaç olumsuz deneyim ve eleştiri sonucu yavaş yavaş oluşmaya başlar ve bir kısırdöngüye dönüşür. Öğrencinin kaygı düzeyi o kadar yüksek noktalara varabilir ki sınav başarısı bütün uğraşlarına rağmen düşer ve kendisinin başarısız olacağına dair inancı giderek güçlenir.
- Öğrenci sınav kaygısını azaltmak için kendi kendine ve yakın çevresinin desteğiyle 1-2 ay boyunca çeşitli yöntemler denediği halde kaygı düzeyinde elle tutulur bir azalma gözlenemiyorsa bir uzmana başvurmakta yarar vardır.
Bir öğrenci sınav kaygısının başarısını engellediğini düşünüyorsa şu yolları denemesi önerilir :
- Konuları günü gününe çalışmak ve bilgileri her şart altında anımsayabilecek kadar iyi bilmek
- Zamanını iyi kullanmak
- Sınav konularını sadece bir gece öncesine bırakmamak
- Düzenli yaptığı çalışmalar sırasında ders notlarından ve kitabından sorular oluşturmak, anahtar sözcüklere odaklanmak, grafikler ve özetler oluşturmak
- Gergin olan bedenini rahatlatmak
İlginizi Çekebilir:
Çocuklar çevrelerindeki yetişkinlerin anksiyete ve gerginliğini hissederler. Aynı yetişkinler gibi onlar da felakete bağlı stresin getirdiği çaresizlik ...
Tikler, aynı şekilde tekrarlanan, amaçsız, ani hareketler olarak tanımlanırlar. Tikler, genellikle belli kas gruplarını etkiler. Sıklıkla yüz, omuz ve/veya ...
DİL Kullandığımız en önemli iletişim aracıdır. Okul ortamında okuma, yazma, imla, matematik gibi alanlarda en sık kullanılan becerilerden biridir. ...
Bugün ergenlik çağındaki birçok gencin sorunları oluyor ve başları derde giriyor. Bununla birlikte çocukların arkadaşları ve ailesi arasında uğraşacağı birçok ...